Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Germania răspunde crizei semiconductorilor, Franța inovează în domeniul transportului

bosh.png

Bosch a investit 1,2 miliarde de euro în Fabrica de semiconductori de la Dresda
Sursa imaginii: 
AFP via France24

Ieri, cancelarul german Angela Merkel a inaugurat fabrica de semiconductori a companiei Bosch, construită în orașul Dresda, din landul Saxonia. Cu această ocazie, cancelarul german a vorbit despre importanța fabricii în contextul în care Uniunea Europeană nu se află printre economiile mari producătoare de componente microelectronice. Dimpotrivă, Europa este dependentă în materie de semiconductori de producția din Asia și America de Nord.

De altfel, la sfârșitul anului trecut și în această primăvară industria auto a traversat o adevărată criză a semiconductorilor. Totul a culminat în aprilie, atunci când, pe rând, toate marile companii producătoare de autovehicule și-au închis pentru câteva zile mai multe fabrici. Motivul a fost destul de simplu, respectiv, firmele auto nu au mai avut, nici măcar în stoc, semiconductori.

Fabricanții asiatici de componente electronice au explicat că s-au confruntat cu o cerere mare din partea producătorilor de electrocasnice, mărfuri care s-au vândut foarte bine în perioada pandemiei. În această situație, producătorii de semiconductori nu au știut între cine să se împartă, companiile auto sau fabricanții de produse electrocasnice. În cele din urmă, lipsa semiconductorilor a lovit industria auto.

S-ar părea că în acest context fabrica din Dresda a venit ca un răspuns la criza semiconductorilor din ultima jumătate de an. Dar, nu este așa. De ce? Pentru că uzina Bosch era programată să fie finalizată în 2021, încă de acum trei ani, din anul 2018. Investiția a ajuns la aproximativ un miliard de euro. Dar, nu este singura fabrică de microcipuri. Aceeași companie mai are o fabrică în care s-a investit tot aproape un miliard de euro. Landul german a fost supranumit Saxonia Valley, inspirat evident din Silicon Valley, datorită companiilor care și-au așezat aici investițiile în domeniul electronic. Începând cu anul 2009, o serie de firme de tehnologie au investit în Saxonia, astfel că într-un deceniu, landul a ajuns să aibă 2.300 de companii din domeniul electronicii, aproape 60.000 de angajați și, anul trecut, o cifră de afaceri de 16,5 miliarde euro.

Fabrica de lângă Dresda îmbină inteligența artificială cu ceea ce se numește Internetul lucrurilor (Internet of things) și se desfășoară pe o suprafață egală cu 14 terenuri de fotbal. La sfârșitul anului, atunci când fabrica își va crește capacitatea de producție, va oferi 700 de locuri de muncă, pentru angajați care să supravegheze și să monitorizeze procesele automate derulate în fabrică.

După cum se poate observa, numărul salariaților nu este deloc mare. Clusterul de tehnologie microelectronică din Saxonia este o raritate în Uniunea Europeană, singura zonă care concurează cu landul german este Grenoble, din Franța, care are o densitate asemănătoare de producători de cipuri, companii de inginerie și instituții de cercetare.

Compania germană se va axa pe producția de semiconductori necesari industriei auto, ceea ce este logic dacă avem în vedere blocarea aprovizionării cu care s-au confruntat firmele în această primăvară.

În timpul crizei sanitare, Uniunea Europeană a înțeles pe propria piele dependența de semiconductori, dar nu numai atât, dependența de medicamente sau de piese și semifabricate din diverse domenii. Dar, fabrica de semiconductori nu rezolvă problema în totalitate. Producția din Uniunea Europeană se bazează pe echipamente din Statele Unite, Japonia sau Olanda, produse chimice din Japonia și Coreea de Sud, precum și pe siliciu adus din Europa.

În același timp, o companie franceză a reușit o premieră mondială și anume lansarea unui autobuz care are în locul motorului diesel unul electric, alimentat de o baterie pe hidrogen. Autobuzul prototip va începe să funcționeze la începutul anului viitor. Sunt exemple care arată că Uniunea Europeană începe să se „trezească”, să reducă dependența de alte economii și să inoveze.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 8 iunie 2021