
Economie
Ce legătură este între Cristiano Ronaldo și companiile de stat românești
ronaldo_coca.jpg

O analiză sumară ne oferă trei piste de dezbatere.
În primul rând, tema influencerilor. O dată cu rețelele sociale a apărut o nouă categorie de purtători de reclame, așa-numiții influenceri. Evoluția lor este cunoscută, sunt personaje, de obicei mondene, care reușesc să strângă sute de mii sau chiar milioane de vizualizări pentru diversele postări pe care le afișează.
În acest context, devin purtători de reclamă, în sensul că influencerii folosesc o gamă diversă de produse cosmetice, îmbrăcăminte sau produse alimentare îndemnându-și suporterii să le consume.
Din acest punct de vedere, marile vedete internaționale, din domeniul sportiv sau artistic, sunt automat influenceri, iar gestul lui Ronaldo de a scoate din cadrul TV două sticle de Coca-Cola este cel al unui personaj de acest gen.
Greu de spus dacă a fost o mișcare spontană sau una gândită, cert este că efectele pe Bursă au fost imediate. Investitorii la burse care își ghidează plasamentele pe baza datelor fundamentale, pe rezultatele financiare ale companiei sau cei care urmăresc cu asiduitate știrile și informațiile care apar despre companiile cotate la Bursă, pot fi dezamăgiți.
Toată știința lor, tot feelingul lor antrenat în timp nu valorează nimic pe lângă un gest simplu al unui mare fotbalist în activitate.
Abuzul de emoții afectează grav indicii bursieri
În al doilea rând, reacția Bursei a fost disproporționată. De fapt, vorbim despre reacția investitorilor, nu a Bursei, pentru că piața de capital nu este decât instituția, platforma de tranzacționare. Cei care cumpără sau vând acțiuni și astfel determină modificarea prețului sunt investitorii.
Iar în cazul Ronaldo, investitorii au acționat sub un impuls de moment. Sub influența influencerului Cristiano Ronaldo. Este exact comportamentul nerecomandat pentru investitori, cărora li se spune să nu cadă pradă emoțiilor. Au uitat regula numărul unu a unui investitor: vinde când ceilalți cumpără și cumpără când restul lumii vinde.
În al treilea rând, evoluția cazului Ronaldo are o morală și pentru România. Partea pozitivă din această întâmplare este că dovedește încă o dată cât de transparentă este bursa și cât de rapidă poate fi reacția investitorilor.
Într-un fel, Bursa este cea mai fidelă oglindă a activității unei companii. De aceea, cotarea la bursă pentru o companie aduce două atribute importante: responsabilitate a managerilor companiei și transparență. Cele două direcții sunt obligatorii pentru o companie deschisă, care are mii sau sute de mii de acționari mai mari sau mai mici. Pentru corecta lor informare, managementul companiei trebuie să raporteze public datele economice importante.
Totodată, responsabilitatea conducerii companiei este esențială, pentru că gesturile sau deciziile manageriale incorecte sau lipsite de logică economică sunt amendate de investitori vânzând acțiunile și putând să determine o scădere a valorii firmei.
În acest sens, listarea la Bursa de la București a unor participații la companiile importante de stat ar fi adus o responsabilizare a managementului acestor întreprinderi. Deci, prezența pe Bursă aduce transparența și o presiune a acționarilor minoritari. Ar fi un lucru bun pentru companiile de stat.
În final, o nedumerire. Dacă Ronaldo a creat un prejudiciu mare mutând două sticle, de ce nu s-a întâmplat același lucru cu acțiunile Facebook atunci când Roger Waters, componentul trupei Pink Floyd, a spus despre Zuckerberg că „este unul dintre cei mai puternici idioți din lume”?
Marele muzician nu a mișcat investitorii, poate pentru că piața a inclus deja în preț ceea ce a spus Roger Waters.
Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest