Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Protest al transportatorilor: Traficul rutier, îngreunat în toată țara din cauza „acțiunilor abuzive ale ANAF”

camioane_dover.jpg

Image source: 
Reuters

Traficul rutier ar urma să fie îngreunat începând de mâine pe principalele șosele ale țării. Transportatorii de marfă amenință că vor circula cu viteză redusă în semn de protest faţă de ceea ce ei numesc "hărţuirea" lor de către autorităţile fiscale. La RFI, președintele Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu, explică faptul că principala nemulțumire este legată de intenția Guvernului de a impozita diurnele acordate şoferilor. Această măsură se traduce prin taxe imense datorate de firmele de transport care se confruntă cu probleme financiare serioase, susține Hagiu. El recunoaște că toți șoferii vor avea de suferit în urma protestului transportatorilor care vor circula cu viteză redusă începând de mâine, însă subliniază că s-a ajuns în această situației din cauza acțiunilor ANAF, pe care le califică drept abuzive.

"După ce a fost lăsată pe cont propriu de ani de zile şi a dus greul economiei pe timpul pandemiei, industria transporturilor este hărţuită de autorităţile de control fiscale, care au decis reîncadrarea diurnelor acordate şoferilor ca venituri de natură salarială şi impozitarea acestora cu impozit pe venit şi contribuţii sociale. Controalele se efectuează, în cele mai multe cazuri, pe ultimii cinci ani, astfel că valoarea deciziilor de impunere rezultate se ridică la câteva milioane de euro la firmele cu parcuri în jur de 100 de camioane, depăşind cu mult cifra de afaceri pe 2-3 ani a acestor firme. Cu alte cuvinte, vorbim de sume imense, pe care în majoritatea cazurilor firmele sancţionate nu au fonduri din care să le achite", se arată într-un comunicat al asociaţiilor patronale din sector.

O altă revendicare o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajaţii la stat faţă de privaţi. Este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.

Ascultă interviul acordat RFI de președintele Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu:

Transportatorii de marfă sunt preocupaţi şi de intenţia actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de a introduce vinieta pe kilometru, după principiul "poluatorul plăteşte", promovată intens de Comisia Europeană de ani de zile, dar neintrodusă în practică de nicio ţară europeană, ca urmare a taxelor de drum care ar creşte exponenţial pentru transportatorii de mărfuri, subliniază comunicatul citat. Potrivit transportatorilor, aceste creşteri s-ar reflecta în preţurile produselor la raft.

"În timp ce alte state est-europene caută soluţii să menţină competitivitatea propriilor companii de transport pe piaţa comunitară, competitivitate redusă prin reglementările protecţioniste impuse de vest-europeni prin Pachetul Mobilitate, care va intra în vigoare complet în februarie 2022, Guvernul României se gândeşte să penalizeze suplimentar firmele româneşti prin supraimpozitare şi suprataxare. Firmele de transport internaţional contribuie masiv la reducerea deficitului balanţei comerciale a României, care în 2020 a ajuns la peste 16 miliarde de euro. Astfel, pare de neînţeles hotărârea cu care instituţiile statului român acţionează în direcţia punerii pe butuci a unui segment economic care angajează aproape 400.000 de oameni direct şi indirect. Transportatorii români solicită Guvernului, aşadar, să fie consultaţi înainte de introducerea de noi reglementări care le vizează activitatea, aşa cum se cuvine unui sector economic care contribuie cu peste 7% la PIB-ul României", se mai arată în comunicat.

În acest context, asociaţiile APTE2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT şi UNTRR organizează joi o conferinţă de presă în cadrul căreia piaţa de transport anunţă începerea acţiunilor de protest.