Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cei nouă rebeli care se opun revoluției fiscale la nivel global

La sfârșitul săptămânii trecute, 130 de state au semnat un acord pentru o reformă a fiscalității la nivel internațional care vizează companiile multinaționale. Acordul este realizat sub egida Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), dar principiul a fost propus de Statele Unite, acceptat de Germania și Franța și anunțat oficial de grupul G7 și grupul G20.

În esență, este vorba despre introducerea unui impozit minim pe profit la nivel global de 15%. De fapt, mecanismul este mai complicat, pentru că prevede doi piloni de impozitare, dar schimbarea, în esență, s-a identificat cu impozitul global de 15%.

Unii specialiști au remarcat că după mai multe decenii, avem de-a face cu o primă reglementare fiscală unitară realizată la nivel mondial. Din acest punct de vedere, este corect. Suntem în fața unei premiere, numită chiar „istorică”, și anume reglementarea fiscală a firmelor multinaționale.

Există chiar și un calcul financiar; un reprezentant OECD citat de publicația franceză „La Tribune”, arată că estimativ acest impozit va aduce în plus pentru state aproximativ 150 miliarde euro. Valoarea este substanțială și ne putem întreba dacă este vorba despre atât de mulți bani, de ce nu s-a făcut această schimbare fiscală în urmă cu mai mulți ani?

Dar, poate că este mai bine mai târziu, decât niciodată, însă, așa cum era de așteptat, sunt și câteva state care se opun schimbării. Este vorba despre două state africane, Kenya și Nigeria, două paradisuri fiscale, Barbados-Saint Vincent și Grenadines, la care se adaugă Sri Lanka; Peru nu a avut un reprezentant la semnarea acordului, iar trei state ale Uniunii Europene încă nu au agreat acordul.

Cele trei țări europene sunt Estonia, Ungaria și Irlanda. Fără îndoială, cel mai important adversar al acordului fiscal este Irlanda. Ministrul finanțelor irlandez a avut o atitudine ambiguă susținând fie că are rezerve în privința modificării fiscale, fie sugerând că guvernul irlandez caută un motiv pentru a susține schimbarea. În esență, Irlanda se opune, dar rămâne la masa negocierilor.

Miza pentru Irlanda este ca prin soluțiile fiscale negociate cu investitorii să atragă marile companii. Iar acest lucru le-a reușit până acum, o serie de companii de tehnologie americane așezându-și sediul fiscal în Irlanda. Cota impozitului pe profit este, teoretic, în Irlanda, de 12,5%, dar în realitate, spun specialiștii cota aplicată este de numai 2%-3%.

Conform unor analize financiare, aplicarea unui impozit minim de 15% ar reduce veniturile bugetare ale Irlandei cu 2-2,5 miliarde euro. Pare un paradox, un impozit mai mare să aducă venituri bugetare mai mici, dar este posibil ca studiul să fi luat în calcul plecarea unor firme.

Ungaria și Estonia doresc să își păstreze modelul de impozitare menit să atragă investitori. Ungaria aplică o cotă de 9,5% pentru impozitul pe profit, iar Estonia nu taxează profiturile reinvestite. De exemplu, pe parcursul negocierilor, Estonia a cerut ca, în cazul ei, să aibă loc o derogare, respectiv, prevederea neimpozitării profitului reinvestit să se mai aplice pentru următorii patru ani.

Trebuie remarcat că o bună parte din paradisurile fiscale, printre care Insulele Bermude, Cayman sau Virgine Britanice au semnat acordul.

Kenya și Nigeria, însă, au o observație de substanță. Ele critică faptul că în așa-numitul pilon I al sistemului de impozitare, sunt incluse doar un număr de 100 de companii, iar raportarea se face la o cifră de afaceri globală prea mare, respectiv 20 miliarde dolari.

Statele în curs de dezvoltare, cum sunt Kenya și Nigeria, își doresc, îndreptățit, ca numărul companiilor multinaționale incluse în pilonul I să crească, iar cifra de afaceri luată în calcul să fie mai mică. În felul acesta, ar intra în jocul impozitării și companii care sunt prezente pe piețe mai mici.

Acordul pentru impozitul global de 15% a înaintat foarte repede. Dar, logica lui este ca toată lumea să îl semneze pentru a nu fi loc de excepții, de care, teoretic, pot profita statele cu un regim de impozitare mai favorabil pentru companii. Vor fi convinși cei nouă rebeli să se alăture revoluției fiscale de la nivel mondial?

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 5 iulie 2021