Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Învățămintele economiștilor către agricultori

rosii.jpg

Image source: 
RFI România

Agricultura este una din cele mai complicate afaceri. De ce? Pentru că producția agricolă nu depinde doar de condițiile naturale, ci și de un lanț complex de producție, depozitare, distribuție și comercializare în care, adeseori, există actori cu interese de business contradictorii.

În multe situații, agricultorii revendică ajutor de la stat, fie sub forma subvențiilor, a fondurilor bugetare naționale, care ar trebui să rezolve o mulțime de probleme: spații de depozitare, lanțuri de distribuție, înființarea de asocieri sau impunerea unor relații comerciale cu supermarketurile.

În acest context, economiștii își spun tot mai pronunțat opinia legată de afacerile din agricultură. Sunt analize binevenite pentru că ele reflectă un punct de vedere neutru, adeseori profesionist, și mai puțin implicat direct în zona agricolă.

Astfel, recent, profesorul de economie Cristian Păun a publicat pe o rețea socială un text intitulat „Agricultura în cinci lecții sau despre cum putem evita aruncatul roșiilor pe câmp”. Iată câteva observații, uneori, destul de tranșante, ale profesorului Păun:

Prima lecție spune că un produs, fie roșii sau ardei, este căutat de consumatori prin prisma calității și a prețului. Dacă se oferă o calitate slabă, dar la prețuri mai mari decât concurenții, consumatorii nu vor cumpăra. Mai concret, spune Cristian Păun, roșii fără gust produc mulți, roșii cu gust tot mai puțini.

A doua lecție spune că un produs nu poate avea același preț în fața tarlalei cu cel din fața blocului consumatorului. Acesta s-a obișnuit ca toate costurile legate de transportul de la locul de producție la locul de consum să fie incluse în preț și în grija producătorului. La fel și eventualul cost al depozitării mărfii.

Samsarii

În sezonul de vară, producătorii vând roșiile la prețuri mici, pentru că nu au capitalul și știința să colecteze, depoziteze și să vândă produsele la mare distanță de tarlaua unde se produc. Și astfel, apar așa-numiții „samsari”, care, de fapt, duc producția din câmp aproape de locuința consumatorului.

Lecția a treia arată că mulți consumatori nu vor să depună un efort prea mare când fac cumpărături. De aceea, preferă supermarketurile. Producătorii români trebuie să ajungă în supermarket, dar, dacă sunt prea mici se pot asocia sau își pot face propriul supermarket.

Lecția a patra: consumatorul nu cumpără pentru că un produs are tricolor pe el, ci pentru calitate și preț. A ascunde probleme de calitate și preț în spatele unui steag este o strategie păguboasă, arată economistul Cristian Păun.

În fine, a cincea lecție vorbește despre concurență. De exemplu, România nu poate produce iarna roșii mai ieftin decât o fac spaniolii sau italienii. Dar, oricât de dură ar părea, concurența îi ajută și pe producători și pe consumatori.

Inteligența artificială

Profesorul Cristian Păun nu este singurul economist care analizează teme agricole. În cotidianul francez „La Tribune”, un economist de la Saxo Bank publică un interesant articol despre felul în care inteligența artificială îi poate ajuta pe producătorii de lapte să scadă costurile și să crească rentabilitatea activității lor.

Articolul pleacă de la analize care arată că în următorii 10 ani, în Franța, jumătate din crescătorii de vaci se vor retrage, rata de înlocuire a acestora fiind scăzută. Franța este unul din liderii europeni în materie de producție de lapte, dar, performanțele sunt puse sub semnul întrebării în viitor.

Soluția pe care o vede economistul francez este inteligența artificială. Deocamdată, în sectorul zootehnic, aplicațiile IT sunt marginale. De exemplu, prin inteligența artificială se poate determina ce tip de rasă de animal se potrivește cel mai bine într-un anumit mediu.

De asemenea, aplicațiile pot avea un rol în intervențiile veterinare, respectiv se poate determina momentul optim în care să aibă loc inseminarea animalelor. Deocamdată, Europa este în urma Statelor Unite ale Americii în această privință, dar sunt companii și state care încurajează introducerea noilor tehnologii în sectorul agricol. Iar rezultatul va fi o creștere a eficienței și a randamentului.

Așadar, agricultorii respectabili ar fi bine să îi asculte și pe economiști.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 16 septembrie 2021