Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pentru că statul nu poate interconecta bazele de date, consumatorii se vor duce la primării cu dosarele cu șină

dosar_cu_sina.jpg

Image source: 
Serban Georgescu / RFI România

Statul român, chiar și când dorește să introducă prevederi favorabile pentru consumatori sau populație, se poate afla în imposibilitate să le pună în practică din cauza unor piedici neașteptate. Concret, cu ocazia dezbaterilor pe tema legii consumatorului vulnerabil, au apărut o serie de propuneri legate de felul în care se poate aplica. S-a pus problema ca din calculul veniturilor unei gospodării sau a unei persoane să fie excluse, de exemplu, rambursările lunare ale unui împrumut. Desigur că introducerea unei astfel de clauze ar fi adus mai multe gospodării în situația de a se califica pentru a primi ajutor pentru energie.

Doar că această idee s-a lovit de un lucru cât se poate de concret și anume că instituțiile statului nu pot să interconecteze bazele de date astfel încât să poată afla care sunt gospodăriile care plătesc rate la credit și cu câți bani mai râmân după ce le achită. De asemenea, baza de date privind cheltuielile trebuie să fie corelată cu cea care arată toate veniturile unei gospodării.

Aceste calcule nu sunt, în acest moment, la îndemâna statului. Nu există o instituție care să poată pună cap la cap veniturile și cheltuielile unei gospodării astfel încât să se poată afla sumele rămase la dispoziția unei familii.

Dincolo de principiu, și anume dacă este corect sau nu să fie scăzute plățile cu dobânzile din veniturile obținute, mai importantă este incapacitatea statului de a interconecta bazele de date, de a strânge informații utile pe care apoi să le analizeze și să le utilizeze în procesul de luare a deciziei.

De fapt, este îngrijorătoare capacitatea redusă a statului de a face analize și sinteze, de a corela datele și de a le prelucra și, în general, este critică posibilitatea instituțiilor statului de a prelucra și utiliza în mod practic datele pe care le au la dispoziție.

De altfel, este cunoscută incapacitatea statului de a interconecta bazele de date și de a le utiliza. În urmă cu câțiva ani, guvernul de atunci a dorit să introducă o lege care să impună ca o informație care există la o instituție a statului să nu mai fie solicitată de la consumator. Adică, informațiile să circule între instituțiile statului și să nu mai fie transportate prin hârtii de către beneficiari. Nici acum nu este clar dacă această lege se aplică sau nu.

Ieri, am mai avut încă o mostră de incapacitate a statului român. Nicolae Havrileț, consilier al ministrului energiei, a declarat că autoritățile nu cunosc punctual imobilele care se califică pentru a primi ajutoare de încălzire. Este cu adevărat o mare surpriză.

Care este explicația acestei situații?

Tot Nicolae Havrileț oferă câteva date. Astfel, oficialul guvernamental arată că există opt milioane de familii, din care cinci milioane consumă cel puțin 1.000 de kwh pe an. Dar, nu se știe punctual, clădirea și, mai exact, gospodăria care se califică pentru a încasa ajutorul. Motivul acestei situații este, conform lui Nicolae Havrileț lipsa contoarelor de tip smart, care se pot citi automat.

Așadar, veniturile și cheltuielile unei gospodării nu se pot determina, pentru că bazele de date ale diferitelor instituții nu sunt interconectate. La fel, consumul apartamentelor sau clădirilor nu se poate calcula.

Statul se bâlbâie îngrozitor în ceea ce privește gestionarea bazelor de date și a contoarelor care arată consumul. În aceste condiții, este limpede că nu se poate face o politică publică de calitate. Pe de o parte, pentru că nu sunt date relevante. Pe de altă parte, pentru că o legislație mai complexă nu se poate aplica.

În această situație, legea apelează la metoda arhaică: beneficiarul trebuie să prezinte adeverințe și acte doveditoare și, bineînțeles, toate să fie așezate frumos într-un dosar cu șină.

 
Rubrica Economia Reală din 24 septembrie 2021