Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Am stat la coadă la benzină la Londra, pe fondul crizei de șoferi de aprovizionare cu carburanți

coada_la_benzina_londra.jpg

Coadă la o benzinărie din nordul Londrei
Lanțul de benzinării BP a fost afectat de lipsa șoferilor de cisternă
Image source: 
Petru Clej

Un număr redus de benzinării din Marea Britanie s-au închis din lipsa aprovizionării, iar guvernul a făcut apel la populație să nu cumpere în panică. Lipsa carburanților se datorează crizei de șoferi, cauzată de pandemia de Coronavirus și Brexit.

Ora 10:30. Stau la coadă la o benzinărie BP din nordul Londrei, cu șapte pompe funcționale. Am numărat circa 20 de mașini care stau la coadă, prețul unui litru de benzină cu cifra octanică de 95 fiind de 1,339 Lire sterline (1,565 Euro, 7,746 Lei, 32,42 MDL). Mai devreme trecusem pe lângă o benzinărie Tesco unde prețul era 1,275 Lire, dar coada era mai mare.

Cele două lanțuri de benzinării au fost cele mai afectate de lipsa acută de șoferi de camioane cisternă care aprovizionează aceste stații și au fost nevoite chiar să închidă un număr redus de benzinării.

Ministrul transporturilor, Grant Shapps, a declarat vineri dimineață că rafinăriile de petrol au materie primă suficientă, dar a adăugat într-o declarație la BBC că la nevoie vor fi puși la dispoziție de forțele armate șoferi militari care să conducă camioanele cisternă cu benzină.

"Nu există o penurie de benzină în Marea Britanie și oamenii ar trebui să continue să cumpere combustibil în mod normal", a declarat prim ministrul Boris Johnson joi. Dar oamenii au făcut exact invers: când o oficialitate lansează apel la calm, lumea se panichează.

Deficit de 100.000 de șoferi de TIR

Criza șoferilor nu este nouă, chiar înainte de pandemia de Coronavirus care a întârziat mult examenele de conducere pentru șoferii aspiranți de camioane grele. Astăzi deficitul de astfel de șoferi în Marea Britanie este estimat la circa 100.000.

Șofer de TIR în UK
Deficitul de șoferi de TIR în UK depășește 100.000
Image source: 

În această dimineață am primit un mesaj text de la compania HGVT unde cerusem un interviu despre criza actuală. În mesaj, HGVT, care face școală de conducere pentru șoferi de TIR, face apel la înscrieri.

HGVT caută urgent șoferi! Câștigați până la 40.000 de lire sterline pe an ca șofer nou calificat. Zeci de mii de locuri de muncă disponibile. Dacă aveți peste 18 ani și dețineți un permis auto din Marea Britanie, puteți începe cursurile astăzi și puteți câștiga până la 750 GBP / săptămână!” spunea mesajul text.

Dar nu numai pandemia a dus la o lipsă de șoferi de TIR, ci și Brexit. La ora actuală șoferii noi din țările Uniunea Europene nu mai pot lucra în condițiile dispariției libertății de mișcare a persoanelor.

Asociația Transportatorilor Rutieri (RHA) a cerut guvernului să relaxeze regulile acordării vizelor de lucru pe termen scurt pentru reducerea deficitului de șoferi.

Dar ministrul Shapps a respins ideea, spunând că nu dorește ca șoferii aflați la ora actuală în UK să renunțe la profesia lor din cauza concurenței celor din UE mai prost plătiți. El a mai spus că sectorul acesta are probleme sistemice: 99% dintre șoferi sunt bărbați albi, cu vârsta medie 55 de ani, condițiile de plată și lucru sunt proaste, dar acum salariile sunt în creștere și se înregistrează deja o sporire a numărului de șoferi de TIR.

Nu doar benzinăriile au fost afectate de penuria de șoferi de aprovizionare, ci și unele supermagazine care au rămas cu rafturi goale la unele produse.

 
Ascultați relatarea corespondentului RFI la Londra, Petru CLEJ