Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Carrefour-Auchan, o posibilă fuziune. A fi sau a nu fi?

La sfârșitul săptămânii trecute, cotidianul francez „Le Monde” a publicat informația că președintele director general al grupului Carrefour are mandat pentru a discuta o fuziune cu un alt mare retailer francez, respectiv Auchan.

Gerard Mulliez, fondatorul grupului Auchan, acum în vârstă de 90 de ani, a reacționat rapid și, printr-un comunicat transmis unui cotidian local din nordul Franței, a precizat că nu se pune problema vânzării companiei către o firmă concurentă, că grupul își va rezolva problemele și își va păstra independența financiară. Dar deciziile pentru Auchan sunt luate de Asociația Familială Mulliez, acționarul majoritar al companiei.

Nu este pentru prima oară când se vorbește despre o posibilă tranzacție între Carrefour și Auchan. În vara acestui an, presa braziliană, acolo unde Carrefour are o bună poziție pe piață, scria despre o posibilă fuziune între cei doi mari jucători din sectorul de retail. Acum, știrea revine.

Vestea este interesantă și deschide o serie de calcule. Aritmetica de plecare este chiar în Franța, acolo unde Carrefour are o cotă de piață de 19%, iar Auchan de 9%, conform celor mai recente studii. Trebuie spus că grupul Carrefour nu este lider de piață în Franța, aflându-se pe poziția a treia după Leclerc și Intermarché.

Efecte în România

Cele două grupuri, Carrefour și Auchan, au și în România o prezență consistentă, ceea ce înseamnă că o eventuală înțelegere la nivel global va avea efecte și asupra pieței românești.

Aici, pe piața locală, niciunul dintre grupuri nu este lider de piață, pe primele poziții aflându-se Lidl și Kaufland, dar ambele companii au cifre de afaceri consistente și un număr mare de magazine, fie de proximitate, fie pe suprafețe mari. De aceea, cu siguranță, o fuziune ar avea nevoie de o aprobare din partea autorității de concurență atât în Franța, cât și în România.

Are, însă, vreo logică economică o fuziune între două companii atât de puternice? La prima vedere, nu. O eventuală fuziune nu are decât să îi îngrijoreze pe micii comercianți, pe producătorii locali și, în egală măsură, pe consumatori, care se pot întreba în ce măsură nu se reduce concurența din domeniu.

Auchan nu stă chiar pe roze

Interesant este că dincolo de prima impresie, se pot găsi o serie de argumente economice pentru o posibilă fuziune. Astfel, grupul Auchan nu stă chiar pe roze, în ceea ce privește rezultatele financiare.

La începutul anului trecut, grupul Auchan avea o datorie enormă, de 5,2 miliarde euro, o pierdere de 1,2 miliarde euro și, din anul 2019, pregătea un plan de restructurare la nivel mondial care cuprindea vânzarea a 21 de locații, disponibilizarea voluntară a 1.000 de salariați și o reducere a cheltuielilor cu 1,1 miliarde euro.

În anul 2020, Auchan a reușit să reducă mult din nivelul datoriilor, la două miliarde euro, prin vânzarea filialei chineze către compania Alibaba, pentru trei miliarde euro. Anul trecut, grupul a avut o scădere ușoară a cifrei de afaceri, la aproximativ 32 miliarde euro, dar profitul a crescut la 678 milioane euro.

Programul de reducere a costurilor continuă, dar s-au accentuat și presiunile concurențiale din partea adversarilor tradiționali, Carrefour și Leclerc, la care s-a adăugat și comerțul online reprezentat de compania americană Amazon. Așadar, grupul Auchan este în plin proces de restructurare.

De altfel, anul trecut, sectorul de retail s-a aflat în fața mai multor provocări. Pe de o parte, s-a înregistrat o scădere a vânzărilor în multe hipermarketuri, din cauza perioadei de carantină, pe de altă parte, toate grupurile și-au crescut prezența și vânzările în mediul online.

În ceea ce privește grupul Carrefour, acesta a înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de 70 miliarde euro și un profit net de un miliard euro. De asemenea, statul francez a refuzat la începutul acestui an o ofertă de preluare a grupului de către o companie canadiană. Ceea ce ne arată că orice este posibil chiar și între marii jucători de la nivel global.

 
Rubrica Economia Reală din 4 octombrie 2021