Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


„Secretul” câștigării licitațiilor publice: să ai „șapcă”

Recent, în cadrul unei dezbateri, un om de afaceri din domeniul tehnologiei informației a avut o prezentare cu un titlu incitant: „Secretul reușitei în cadrul procesului de achiziții publice”. Desigur, cei prezenți la eveniment erau curioși să afle rețeta secretă pentru câștigarea licitațiilor publice pe care urma să o dezvăluie omul de afaceri.

Cei aflați în audiență nu au așteptat prea mult. Încă de la început antreprenorul român a dezvăluit secretul și anume pentru a putea câștiga licitațiile din fonduri publice trebuie să îndeplinești o condiție simplă, dar esențială: „să ai șapcă de o anumită culoare”. Este, evident, o glumă. Amară. Vă aduceți probabil aminte de bancul cu șapca, la fel și pentru licitațiile publice...

Este un mod glumeț de a vorbi despre un subiect extrem de serios. De altfel, antreprenorul a renunțat rapid la abordarea anecdotică a temei și a vorbit despre ce se întâmplă în materie de achiziții publice.

Astfel, în continuare, factorul determinant pentru câștigarea unei licitații este prețul oferit. Vorbim de aproape un deceniu despre schimbarea criteriului privind cel mai mic preț, pentru că această abordare dă naștere unor distorsiuni majore.

În primul rând, ponderea exagerată acordată prețului îi face pe competitori să liciteze la prețuri de dumping urmând ca apoi, prin diverse negocieri cu beneficiarul lucrării, să crească prețul contractului pe parcursul execuției.

Este îngrijorător că, de ani de zile, autoritățile publice românești nu pot depăși criteriul celui mai mic preț. Cu siguranță, este cel mai simplu mod prin care funcționarii publici încearcă să se protejeze de eventuale consecințe neplăcute în cazul în care apar contestări sau anchete la adresa derulării licitației.

Preț mic, calitate la fel

Problema este că prețul cel mai mic este de multe ori înșelător. El poate deveni un preț mult mai mare sau poate să determine realizarea unor lucrări de slabă calitate.

Dincolo de subiectul prețului, antreprenorii ridică și alte probleme. În domeniul sectorului de tehnologia informației, de exemplu, la licitațiile publice din România se punctează concludent doar echipa de specialiști care coordonează sau execută proiectul. Insuficient, spun oamenii de afaceri. În licitațiile publice din state europene există și alte criterii, precum calitatea proiectului sau un grafic de execuție a lucrării.

Din aceste puncte de vedere, România este mult rămasă în urmă în ceea ce privește licitațiile moderne, la care se adaugă și tema modului în care controlorii banului public, Curtea de Conturi, abordează achizițiile publice.

Dar, nici controalele, nici precauțiile arătate de beneficiari nu exclud contractele acordate cu dedicație.

Cel mai sigur poți câștiga o licitație publică dacă „ai șapcă”.

Din aceste motive, multe companii cu capital autohton renunță să mai participe la licitații publice. Antreprenorii au ajuns să le considere un adevărat risc reputațional.

Un exemplu

Un exemplu apropiat de temă este oprirea lucrărilor la complexul „Favorit” din cartierul bucureștean Drumul Taberei. În ultimele zile, mass-media a publicat informația că lucrările la Complexul european „Favorit”, începute în urmă cu trei ani și realizate în proporție de 30%, vor fi sistate.

Primarul sectorului 6 din București a declarat că firma care realizează lucrările a cerut creșterea valorii contractului aproape cu o sumă dublă. La rândul lor, reprezentanții companiei afirmă într-un comunicat public că într-adevăr au solicitat o creștere a valorii contractului, dar nu la nivelul evocat de primar.

Contează mai puțin proporția solicitării creșterii prețului, mai ales într-un moment complicat în care prețurile materialelor de construcții au crescut spectaculos. În ultimă instanță, este mai puțin important cine are dreptate, un lucru este cert: pe șantier nu se mai lucrează. Și, mai mult ca sigur, nu este singura situație de acest gen din țară.

 
Rubrica Economia Reală din 21 octombrie 2021