Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum se mută băncile în online. Cu bune și rele pentru clienți

banca.png

Sursa imaginii: 
pixabay.com

O bancă, al cărui client sunt, mi-a trimis, zilele trecute, un e-mail. Lung cât o zi de post. Când o bancă începe prin a-ți spune în comunicarea trimisă prin poșta electronică, faptul că urmărește creșterea gradului de satisfacție al clientului, trebuie să te îngrijorezi un pic....

Știm stilul de informare al marilor companii. Încep, totdeauna, prin a-ți spune că te ajută și după ce citești atent și până la capăt poți constata cât de mult îți fac viața mai ușoară și cât te încurcă deciziile pe care le-au luat.

Prima informație care îți atrage este că banca își continuă proiectul numit „agenții fără casieri” și drept urmare „serviciul operațiuni cu numerar nu va mai fi disponibil”. Adică, aproape că va dispărea. Spun aproape, pentru că undeva în e-mailul băncii, se precizează că, în mod excepțional, numai unele agenții vor mai rămâne deschise, iar lista lor se poate găsi pe site-ul oficial. Deocamdată, nu am avut curiozitatea să văd lista, dar pot bănui că sunt puține și vor fi tot mai puține.

Vestea că banca a decis ca operațiunile în numerar să fie efectuate exclusiv prin intermediul bancomatelor, fără posibilitatea de a putea fi operate de la ghișeele băncii, nu este cea mai bună. De asemenea, ordinele de plată vor fi complet digitalizate.

Desigur, în mail se spune că există în continuare la dispoziția clienților call center-ul băncii, dar trebuie să recunosc că nu am amintiri prea plăcute legate de acest serviciu. În urmă cu aproape un an, atunci când am fost nevoit să utilizez call center-ul, lucrurile nu au stat deloc bine. Adică, robotul din dotare nu a putut să mă ajute, iar operatorii nu au reușit nici ei mare lucru. Dar, desigur, nu pot să fiu decât încrezător atunci când banca îmi spune că va investi și va diversifica în continuare canalele digitale existente.

Este evident că nu mă pot opune progresului.

Băncile accentuează digitalizarea și, pe rând, toate societățile bancare vor reduce casieriile și numărul agențiilor. Este o tendință pe care o știm și o vedem.

În principiu, o bună parte din clienți au reușit să se adapteze la migrarea în online. Dar, sunt situații în care ar avea nevoie de operatorul băncii, în loc de tranzacționarea digitală sau de operațiunile efectuate la bancomat.

Interesant este că noile măsuri luate de bancă îi penalizează pe clienții care au depuneri substanțiale în moneda europeană. Respectiv, pentru cei care au în conturi mai mult de 500.000 euro, banca va introduce o taxă de administrare anuală de 0,25%. Pare nesemnificativ, dar dacă adăugăm taxa la dobânda oferită la depozitele în euro, practic zero, vom ajunge încă o dată la concluzia că unii din clienții băncilor ar trebui să își caute canale alternative pentru plasarea economiilor.

De asemenea, este încă o dată frustrant că băncile românești se feresc tot mai mult de depunerile în euro. O explicație putem găsi și anume aceea că împrumuturile în euro sunt tot mai puțin accesate și deci băncile nu pot plasa sumele atrase. Dar, pe de altă parte, este de așteptat ca România să intre în zona euro, iar drept urmare ar fi util ca și clienții români să aibă unde să își facă depozite bancare în moneda europeană.

Vestea bună este că măsurile anunțate de bancă se aplică abia începând de anul viitor, din luna februarie. Ceea ce înseamnă că mai este timp pentru adaptare. De remarcat este că aprobarea de către clienți a deciziilor luate de bancă se face tacit, în sensul că un consumator poate denunța modificările până la sfârșitul lunii ianuarie 2022. Dacă nu o face până atunci se consideră că este de acord cu schimbările propuse. În concluzie, digitalizarea băncilor nu se oprește. Clienții nu au decât să se adapteze sau să se retragă.

 
Rubrica Economia Reală din 2 decembrie 2021