Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Încă un an complicat pentru industria aeronautică

aeroport.png

Pasager în Aeroportul Charles de Gaulle din Paris, 2 decembrie 2021
Sursa imaginii: 
Reuters via rfi.fr

Pandemia de Covid-19 a continuat și în 2021 să afecteze industria aeronautică iar lovitura de grație a fost dată la sfârșitul anului de varianta Omicron, din cauza căreia statele au impus noi restricții de călătorie. Prin urmare, traficul aerian n-a mai putut reveni la nivelul dinainte de pandemie, iar volatilitatea va continua să afecteze acest sector și la începutul anului 2022.

Chiar de când a apărut la sfârșitul lunii noiembrie 2021, varianta Omicron a condus aproape instantaneu la închiderea frontierelor și la reintroducerea restricțiilor sanitare de către mai multe guverne din întreaga lume.

În următoarele trei săptămâni, traficul de călători din aeroporturile europene a scăzut cu 20%. O ușoară creștere a rezervărilor s-a resimțit în ultimele zile ale anului 2021, dar suntem departe de redresarea preconizată în acest sezon atât de important pentru transportul aerian. În Europa, anul acesta traficul aerian va rămâne la cca 60% față de cel de dinaintea pandemiei.

Pentru piețele de bază, începând cu Asia, redresarea este o iluzie. Acest lucru este valabil mai ales în China, unde se aplică așa-numita politică „zero Covid”, adică aplicarea unor măsuri stricte și imediate pentru a reduce răspândirea cazurilor.

Asociația Internațională a Companiilor Aeriene (IATA) critică politicile guvernamentale restrictive, în special atunci când măsurile luate de urgență pentru a limita răspândirea cazurilor nu sunt coordonate. Directorul asociației, Willie Walsh, a declarat de asemenea recent că nici chiar Organizația Mondială a Sănătății nu susține restricțiile de călătorie pentru a limita răspândirea noilor variante. Industria, după ce și-a recâștigat speranța în această vară, pregătindu-se pentru o redresare, vizează acum abia pentru vara viitoare o posibilă îmbunătățire.

În total, conform celor mai recente cifre furnizate de IATA, pierderile din 2021 ar trebui să ajungă undeva la 190 miliarde de dolari pentru acest sector. Pierderile ar putea fi mult mai mici în 2022, dar harta traficului rămâne roșie pentru IATA.

Totuși companiile aeriene s-au putut baza pe sprijinul statelor. Air-France-KLM, de exemplu, a primit 4 miliarde de euro împrumut de la statul francez, sumă pe care compania a început deja să o ramburseze. Lufthansa a rambursat deja integral suma primită de la statul german. Cât despre Italia, compania Alitalia a fost desființată anul acesta, după 74 de ani de activitate, și înlocuită cu ITA, administrată de stat.

Iar dacă sectorul aerian nu a decăzut definitiv, acest lucru se datorează și faptului că transportul nu s-a oprit, în ciuda restricțiilor de călătorie. Transportul de mărfuri a fost de fapt salvarea acestui sector. Cifra de afaceri a transportului de marfă aerian a fost de 175 miliarde de dolari în 2021. Și într-un moment în care cumpărăturile online au devenit o tendință majoră, transportul aerian prosperă. Se estimează că flota de aeronave de marfă va crește cu 60% până în 2039.

În ceea ce-i privește pe marii producători, în lupta dintre cei doi titani Boeing și Airbus, marea companie europeană pare să se impună.

Ultima rundă a confruntării a avut loc la jumătatea lunii decembrie. Airbus a atras clienții fideli ai companiei Boeing: Firma australiană Qantas și Air France-KLM au anunțat că au comandat 300 aeronave Airbus. Anterior, Singapore Airlines anunța și ea că dorește să înlocuiască aeronavele boeing cu Airbus. Producătorul american încă se luptă să recâștige pe deplin încrederea clienților săi, mai ales după problemele de siguranță semnalate la aparatele de tip 737.

 

Traducere de Elena Neguș după articolul publicat de rfi.fr