Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Piața bunurilor de lux este în creștere în ciuda războiului și a pandemiei

27ap_ar1.jpg

Panou publicitar uriaș în formă de valiză Louis Vuitton în Shanghai
Sursa imaginii: 
Eugene Hoshiko/AP via RFI

Mărcile de lux de la nivel global au înregistrat profit mare în primul trimestru al anului, în ciuda dificultăților de la nivel internațional, inclusiv războiul din Ucraina, inflația și restricțiile impuse în contextul pandemiei de coronavirus în Asia. Toate acestea vin după un an remarcabil, anul 2021.

LVMH, cea mai mare companie producătoare de bunuri de lux din lume, a vândut produse în valoare de 18 miliarde de euro în primul trimestru din 2022, cu 29% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Hermès a înregistrat o cifră de afaceri de 2,76 miliarde de euro (în creștere cu 33%), Kering 4,96 miliarde de euro (în creștere cu 27%) și L'Oréal  peste 9 miliarde de euro (în creștere cu 19%).

„Primul trimestru a fost bun, iar începutul lunii aprilie continuă la fel. În lunile următoare va depinde de multe lucruri, de situația sanitară din China și de contextul geopolitic din Europa. Putem spune că până acum totul merge bine”, a declarat săptămâna trecută Bernard Arnault, directorul LVMH, la o conferință de presă.

În martie, câteva companii mari de bunuri de lux au decis să-și închidă temporar magazinele din Rusia ca urmare a invaziei rusești în Ucraina. Totuși, acest lucru nu a afectat cifrele de afaceri ale firmelor. 

„Nu a avut un impact semnificativ asupra companiei”, a declarat pentru AFP Eric Halgouët, directorul financiar al Hermès, precizând că vânzările celor trei magazine din Rusia reprezentau doar 1%.

În ceea ce privește compania Kering, cifrele sunt asemănătoare, mai puțin de 1% din profitul firmei venind din Rusia, potrivit directorului Jean-Marc Duplaix.

Clienți mai tineri

Deși pentru companiile care valorează miliarde de euro procentajul de 1% nu este cu siguranță de neglijat, pierderile au fost compensate de creșterea piețelor europene și americane.

„Piețele principale din America de Nord, Europa și Japonia sunt în plină dezvoltare, în timp ce China a fost o sursă bună de profit până la finalul lunii februarie”, au menționat consultanții RBC la începutul acestei luni.

„În prezent, toată lumea achiziționează produse de lux, lucru care se propagă și la generația tânără și reprezintă un avantaj pentru acest sector”, a precizat Arnaud Cadart, administrator de portofoliu la firma Flornoy.

UBS a realizat un sondaj în China, SUA și Europa în perioada noiembrie-februarie, care a indicat că „în ciuda incertitudinii cauzate de situația geopolitică, inflație și creșterea numărului de cazuri de Covid-19, nivelul de consum în sectorul bunurilor de lux rămâne neafectat”.

Totuși, firma de consultanță a avertizat că riscul a crescut în mod inevitabil odată cu situația geopolitică tot mai gravă și cu restricțiile sanitare mai stricte din China.

„În ceea ce privește situația din China, nu se pune problema de cerere, pentru că ea există. Se pune problema cum vor evolua situația sanitară și restricțiile”, a spus Bernard Arnault.

Nicio grijă pe termen lung

„Am putea fi afectați pe termen scurt, dar nu ne facem griji pe termen lung”, a afirmat Jean-Jacques Guiony, directorul financiar al LVMH, menționând că analizele efectuate în 2020 au arătat că odată ce au fost ridicate restricțiile, clienții au revenit exact ca înainte.

În privința inflației, majoritatea companiilor au afirmat că este prea devreme pentru a evalua consecințele. Cu toate acestea, chiar dacă ele ar majora prețurile cu 3-5% ca urmare a acestei situații, „o astfel de creștere nu îi îndepărtează pe clienți”, a declarat Arnaud Cadart.

Mai mult decât atât, criza din Ucraina a dus la scăderea monedei euro, ceea ce a fost în beneficiul pieței.

„Trei sferturi din populația planetei și-a sporit puterea de cumpărare în euro în ultimele două luni. 80% din ceea ce vând firmele de lux se află în afara zonei euro, dar costurile de producție sunt în euro”, a explicat el.

Traducere și adaptare de Elena Șerban de pe pagina în limba engleză a RFI