Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Exxon iese din Marea Neagră, Romgaz intră. Greul abia acum începe

platforma_exxon.jpg

Sursa imaginii: 
corporate.exxonmobil.com

Pentru cei care au oftat că statul român nu exploatează resursele energetice din Marea Neagră se poate spune că, ieri, „pohta ce-au pohtit” s-a împlinit. La Palatul Victoria, s-a oficializat preluarea participației Exxon la perimetrul Neptun Deep de către compania de stat Romgaz. Tranzacția, care a fost în total de 1,06 miliarde dolari, merită câteva observații.

O precizare importantă este legată de suma pe care Romgaz a plătit-o pentru a prelua participația Exxon. Mai direct sau mai voalat, în spațiul public s-a afirmat că banii au fost dați ca un fel de cadou pentru investitorii americani. Fals. Compania de stat a cumpărat, dincolo de dreptul de a începe exploatarea resurselor, certitudinea că există o cantitate de gaz în perimetrul Neptun Deep.

Adică, americanii de la Exxon au cheltuit bani pentru a explora și pentru a estima resursele din acea zonă a Mării Negre. Este limpede că procesul de explorare trebuie răscumpărat. Dacă prețul plătit de Romgaz a fost prea mare, vom putea vedea, eventual, într-un viitor raport al Curții de Conturi, dar până atunci, trebuie înțeles că Romgaz a plătit costurile explorării perimetrului și certitudinea că exploatarea are sens să înceapă. Așadar, România, prin Romgaz, a cumpărat atât siguranța că există gaz, cât și dreptul de a-l exploata.

Altfel, preluarea participației Exxon este o soluție salutară. Desigur, contextul nu a fost deloc fericit. În sensul că exploatarea resurselor energetice din perimetrul de mare adâncime a întârziat ani de zile, pentru că investitorii americani au fost nemulțumiți de felul în care a fost redactată legea offshore.

Rezultatul a fost că investitorii, nu doar Exxon, ci și OMV Petrom, au amânat sine die decizia de a începe exploatarea. Spre exemplu, compania americană, care lucrează în mai multe zone de pe glob, din țări diferite, nu ar fi putut accepta o legislație locală complet diferită de cea de la nivel mondial, pentru că ar fi însemnat un precedent pe care Exxon nu și-l putea permite.

Romgaz are șansa să se remarce

Dar, din punctul de vedere al statului român „tot răul a fost spre bine”. În sensul că abandonarea proiectului de către Exxon dă șansa Romgaz să se „remarce”. Statul are acum, prin compania Romgaz, dreptul de a exploata un perimetru important din Marea Neagră.

Marea întrebare este: ce va face Romgaz în noua situație? Va reuși să ducă la bun sfârșit un proiect dificil, dar esențial pentru România? Dificil, pentru că, pentru o companie obișnuită să lucreze doar în zona onshore, exploatarea gazului din perimetre offshore, aflate la mare adâncime, nu este un lucru simplu. Esențial, pentru că, în actualul context al războiului din Ucraina, România și Uniunea Europeană au nevoie de exploatarea gazelor din Marea Neagră.

Pentru a scoate gaze din zona offshore, Romgaz are nevoie de bani, tehnologie, forță de muncă specializată și un parteneriat cu Petrom care să funcționeze (să nu uităm că Romgaz deține perimetrul Neptun împreună cu OMV Petrom). Deocamdată, compania de stat a împrumutat 325 milioane euro pentru a putea prelua participația Exxon. Cu siguranță, exploatarea va mai costa câteva miliarde de euro și, probabil, o parte din bani vor fi împrumutați.

Să nu uităm că Romgaz trebuie, în acest moment, să dezvolte trei proiecte majore, pentru care are nevoie de bani: să termine lucrările la centrala de producție a energiei electrice de la Iernut, județul Mureș, să înceapă exploatarea zăcământului de gaze din județul Buzău și a celui din Marea Neagră.

Costurile presupuse de exploatarea Neptun Deep vor fi împărțite cu Petrom, dar încă nu este clar cum vor rezolva cele două companii problema găsirii tehnologiei speciale și chiar pe cea a găsirii lucrătorilor necesari.

Pentru Romgaz și pentru statul român problemele abia încep. Desigur, ele se pot rezolva, dar compania va trebui să arate că poate lucra profesionist și că se poate despărți de influențele politice.

 
Rubrica Economia Reală din 4 mai 2022