Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Constanța, un port providențial pentru cerealele exportate de Ucraina (reportaj)

port_constanta_cereale.jpg

Cerealier din Ucraina în portul Constanța, 3 mai 2022
Sursa imaginii: 
© Daniel Mihailescu / AFP via France24

Uriașul braț al macaralei se rotește încet deasupra navei, apoi revarsă tone de porumb: Lady Dimine este pe cale să părăsească portul Constanța, una din puținele căi de ieșire pe cale maritimă a produselor agricole ucrainene destinate exportului, scrie France24 care preia un reportaj AFP.

Cerealierul de 26.000 de tone și 160 de metri lungime este a doua navă care acostează în ultimele 5 zile la cheiul nr. 80 pentru a primi o încărcătură prețioasă de semințe aurii din țara vecină, ale cărei porturi sunt blocate de invadatorii ruși. Destinația sa: Portugalia.

Problema este vitală pentru multe țări dependente de aprovizionarea din Ucraina, care, înainte de război, exporta lunar 4,5 milioane de tone de produse agricole pe cale maritimă - 12% grâu, 15% porumb și 50% ulei de floarea-soarelui, la nivel mondial.

Blocada este acum totală, de la Marea Azov, închisă pentru navigație de la începutul ofensivei, până la portul Odesa, la Marea Neagră, care reprezintă în mod normal 60% din activitatea portuară a țării.

Un drum lung

România pare alternativa ideală. Membră a NATO, cu spațiul maritim securizat, țara este, de asemenea, al doilea mare exportator de grâu din UE, după Franța, și dispune de infrastructura adecvată, precizează France24.

"Plecarea unei a treia nave este programată peste șase zile și sperăm să accelerăm ritmul", a declarat pentru AFP Viorel Panait, directorul general al Comvex, principalul operator de cereale din Constanța.

"Având în vedere situația nefericită a vecinilor noștri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cât de mult putem", adaugă el.

Însă cerealele au un drum lung de parcurs până să ajungă în port.  Sunt încărcate în trenuri, camioane și șalupe în micile porturi dunărene Reni și Ismail, la granița cu România.

Pentru a umple o navă de 70.000 de tone, precum cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanța, sunt necesare 49 de trenuri sau tot atâtea barje", spune dl Panait.

Sau chiar mii de camioane, cu riscul de a crea un ambuteiaj uriaș în labirintul de drumuri care traversează Constanța. O "bătaie de cap" pentru Florin Goidea, directorul portului.

Presat să acționeze pentru a moderniza o rețea feroviară îmbătrânită, guvernul a găsit o soluție: să reabiliteze 95 de căi ferate care datează din perioada comunistă și care sunt blocate de ani de zile de sute de vagoane ruginite.

"Acest proiect în valoare de 200 de milioane de lei (40 de milioane de euro) este extrem de important pentru că va debloca traficul rutier în port" și va crește stocurile gestionate, explică dl Goidea în biroul său, cu vedere asupra portului plin de macarale, încărcătoare de nave și alte structuri din oțel.

"Războiul din Ucraina este o provocare, dar și o oportunitate", spune directorul, adăugând că, în 2021, portul a devenit "centrul european pentru exportul de cereale, înaintea  portului Le Havre" din Franța. Și speră să bată recordul de 67,5 milioane tone, înregistrat anul trecut.

Galați, o altă oportunitate

La 230 km spre nord, un alt port românesc, cel de la Galați, pe Dunăre, ar putea de asemenea să ofere o oportunitate pentru exporturile ucrainene.

Portul este legat de Republica Moldova printr-o linie de cale ferată de câțiva kilometri care păstrează același ecartament ca cel folosit în fosta URSS și în țările satelit ale acesteia, încă în uz în Ucraina.

Renovarea acestei linii, planificată pentru această vară, va permite transportul de mărfuri fără a fi necesară schimbarea osiilor vagoanelor. O manevră complicată, la fel ca soluția găsită in extremis de operatorii portuari ucraineni în cazul barjelor: în prezent, ei ridică vagoanele cu ajutorul macaralelor pentru a descărca cerealele.

Dar pentru ca produsele agricole să rămână accesibile, transportul rapid și ieftin este esențial, spune directorul general al Comvex. "Trebuie să ne asigurăm că ajunge fără întârziere pe masa consumatorului pentru a evita riscul de foamete.

De-a lungul unuia dintre drumurile aglomerate ale portului, zeci de stâlpi și de turbine eoliene destinate Ucrainei par abandonate, lăsate în voia sorții. "Nu mai avem cui să le trimitem" în țara care acum este permanent bombardată, spune un angajat.

 

Traducere de Vrabii Nadina, după articolul postat de France 24