Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Milioane de tone de cereale blocate în portul Odesa

port_odesa.jpg

Vedere din portul Odesa, noiembrie 2016
Sursa imaginii: 
REUTERS - Valentyn Ogirenko via rfi.fr

De la începutul invaziei Ucrainei, flota rusă controlează aproape în totalitate Marea Neagră și Marea Azov, astfel încât acum, în porturile ucrainene, și în special la Odesa, milioane de tone de cereale au rămas blocate în silozuri, pe uscat sau pe nave. Președintele Volodimir Zelensky face apel la comunitatea internațională să ajute la deblocarea acestor porturi pentru a relua livrările și a evita o criză alimentară globală, scrie rfi.fr.

Cunoscută drept Perla Mării Negre, Odesa este singurul port din Ucraina cu o capacitate tehnologică și logistică suficientă pentru a gestiona fluxurile comerciale de intrare și de ieșire. Trei sferturi din exporturile de cereale și oțel ale Ucrainei trec prin acest oraș-port din sudul Ucrainei, al treilea oraș ca mărime din țară, ceea ce conferă Odesei o poziție de cvasi-monopol în contextul comerțului exterior ucrainean.

În 1823, Alexandr Pușkin, care tocmai petrecuse un sejur nefericit la Chișinău, spunea despre Odesa că acolo ,,respirăm Europa". Vocația maritimă a orașului este reflectată în aceste rânduri din cel mai faimos roman al său, Evgheni Oneghin: ,,[acolo] comerțul își ridică pânzele, este un port activ și impunător".

Milioane de tone de mărfuri

Orașul a fost fondat în 1794 de către împărăteasa Ecaterina a II-a și s-a dezvoltat rapid. A devenit port liber în 1819 și a rămas așa până în 1859. Fostă bază navală în perioada sovietică, Odesa a devenit un port liber și zonă liberă în 2000.

Astăzi, Odesa nu mai este un singur port, ci un adevărat complex portuar format din trei unități separate, fiecare specializată în manipularea diferitelor mărfuri.

Produsele metalurgice pentru export ale Ucrainei pleacă din Odesa, iar 100% din petrolul importat intră în țară prin acest port. Prin Yuzhne, situat în suburbiile sudice, tranzitează încărcături de produse chimice, minereu de fier și cărbune produse în țară. Cel de-al treilea port, Ciornomorsk, situat la sud-vest de Odesa, manipulează toate produsele agricole ucrainene, în special grâul.

Cele trei porturi sunt singurele din țară care au bazine suficient de adânci pentru a putea găzdui nave container de mari dimensiuni. În total, peste 91 de milioane de tone de mărfuri au trecut prin cele trei unități portuare din Odesa în 2019.

În pragul crizei alimentare

Blocajul impus de Rusia porturilor ucrainene a alimentat volatilitatea pe piețele financiare globale, spun experții, contribuind la o creștere a prețurilor la materiile prime. ,,Pentru prima dată după zeci și zeci de ani, aici, în Odesa, nu există o circulație regulată a flotei comerciale, nu există o activitate portuară de rutină", a declarat recent președintele ucrainean după discuțiile cu președintele Consiliului European, Charles Michel, aflat în vizită la Odesa.

Silozurile de cereale din Ucraina sunt pline, aproape 4,5 milioane de tone de cereale zac în ele, în timp ce sute de milioane de oameni din întreaga lume depind de aceste rezerve, iar situația devine urgentă.

Potrivit Programului Alimentar Mondial (PAM), porturile din regiunea Odesa trebuie redeschise pentru a preveni o escaladare necontrolată a crizei alimentare mondiale.

 

Traducere de Antonia Dinu, după articolul publicat de rfi.fr