Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Cazul de fraudă fiscală Mc Donalds din Franța și cazul antifraudă din România

anaf-antifrauda.jpg

Sursa imaginii: 
ANAF.ro

Săptămâna trecută, în Franța, a fost rezolvat cazul de fraudă fiscală Mc Donalds. Compania americană a acceptat să plătească o amendă de 1,25 miliarde de euro pentru a evita declanșarea urmăririi penale pentru evaziune fiscală. Faptele incriminate s-au întâmplat în perioada 2009-2020.

Tribunalul judiciar din Paris a validat plata unei amenzi de către Mc Donalds în valoare de 508 milioane de euro. Sentința judecătorului și plata au fost acceptate de compania americană, care mai achitase către fisc în urmă cu o lună o amendă de 737 milioane de euro în contul unei scheme de evaziune fiscală prin care compania a evitat plata impozitului pe profit. În felul acesta, prin cele două amenzi acceptate și plătite, compania americană a evitat un proces de evaziune fiscală în Franța și a rezolvat litigiile pe care le avea cu organele fiscale și cu statul.

Care a fost problema? Justiția franceză suspectează că începând cu anul 2009 firma americană și-a redus profiturile printr-o metodă simplă și anume prin plata redevențelor pentru funcționarea mărcii Mc Donalds către firma-mamă aflată în Luxemburg. Acest lucru a dus la reducerea impozitelor plătite în Franța.

Contenciosul dintre grupul american și fisc se referă la practici abuzive privind redevențele, adică la prețul de transfer. Totul a pornit în anul 2009, atunci când grupul american a început să plătească în contul redevenței pentru folosirea mărcii în loc de 5%, ca până atunci, 10%. Sumele au fost trimise către o companie din Luxemburg, în loc de Statele Unite, și astfel banii nu au fost impozitați din cauza unei lacune existente în tratatul comercial dintre Luxemburg și Statele Unite. Principiul prețului de transfer arată că nicio entitate economică nu are dreptul să își minimizeze profiturile în beneficiul alteia. În altă ordine de idei, un reprezentant al fiscului francez a explicat că acordurile de plată îndeplinesc două obiective de corectitudine fiscală și de justiție.

Procurorul general al Franței a declarat că amenda a fost stabilită la un cuantum maxim și că în total suma plătită de firma americană în contul amenzilor este de 2,5 ori mai mare decât nivelul impozitelor pe care Mc Donalds nu le-a plătit din cauza utilizării prețului de transfer, care se ridică la aproximativ 469 milioane de euro.

Avocatul grupului american a reamintit că în perioada incriminată, între anii 2009 și 2020, compania a plătit, în Franța, taxe, impozite și contribuții în valoare de 2,2 miliarde de euro și a creat peste 25.000 de noi locuri de muncă.

Urmărirea penală a companiei a venit ca urmare a unor plângeri făcute de două sindicate franceze din cadrul grupului american. Investigația a fost demarată în anul 2015 și a vizat perioada 2009-2020.

Spre deosebire de Franța, unde organele fiscale și de justiție tocmai au condamnat compania americană Mc Donalds, în România șeful fiscului a fost în ultimele săptămâni de neoprit. În declarații. Chiar dacă în unele situații a fost ironizat, președintele ANAF are dreptate în multe abordări. Chiar și atunci când ne vorbește cu exemple destul de „colorate” despre sursele de informare ale fiscului: vor fi folosite paginile de Facebook și vor fi verificate mătușile și bunicile celor care își ascund banii.

Dar, cel mai șocant este că am aflat că pentru 560.000 persoane între veniturile estimate de fisc și cele declarate și impozitate există o diferență de 20 miliarde euro, în perioada 2016-2019. Aceasta este o sumă imensă care îl obligă pe șeful fiscului să ia toate măsurile pentru a o clarifica și eventual a o impozita. Altfel, reproșurile de astăzi la adresa președintelui ANAF vor fi complet justificate. I se cere să facă nu doar să vorbească și să înceapă acțiunile de control chiar de la prietenii lui, politicienii.

 
Rubrica "Economia Reală" din 22 iunie 2022