Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Când reducerea prețului la pompă se transformă în luptă de marketing

benzina_motorina.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Schema de reducere a prețului carburanților la pompă, legiferată de Guvern și pusă în aplicare de companiile petroliere, a început să funcționeze. Deja discuțiile pe seama celorlalte posibilități avute la îndemână de guvern pentru a scădea prețul benzinei sau motorinei sunt de prisos. Există prevederi legale și ele se respectă.

Interesant este că firmele de distribuție a carburanților au trecut la o bătălie de marketing cu ocazia aplicării ordonanței pentru susținerea acordării de reduceri ale prețurilor benzinei și motorinei. Actul normativ prevede explicit că prețul afișat la pompă va reflecta prețul redus cu 50 de bani pe litru.

Interesant este că nu toate companiile petroliere au aplicat regula precizată în ordonanță. O firmă a preferat să afișeze prețul care include compensarea de 50 de bani, deci mai mare, cu precizarea că, în acest caz, din prețul de la pompă se aplică reducerea decisă de stat.

În aparență, afișarea unui preț mai mare ar trebui să fie în defavoarea companiei. Este, însă, posibil ca firma respectivă să își fi făcut un calcul de marketing, în sensul că a adăugat, alături de compensarea acordată de stat, un program de fidelitate, care în anumite condiții, oferă încă o reducere cu 50 de bani pe litru.

Astfel, se spune în oferta companiei, consumatorii fideli pot beneficia în luna iulie de o reducere cu un leu pe litru a prețului la pompă. Iată cum o reducere de prețuri promovată de stat este folosită de companiile petroliere pentru a da o mică luptă de marketing.

Nu este nimic rău în acest lucru, ba chiar bătălia pentru clienți ne arată că există concurență pe o piață pe care ne-am obișnuit să o vedem ca având caracteristici de oligopol.

Lupta pentru prețuri mici

De altfel, în acest moment, în care inflația a ajuns la un nivel ridicat, în care puterea de cumpărare este în scădere și în care recesiunea bate la ușă, politica de vânzări a firmelor, nu doar a celor petroliere, este să încerce să țină prețurile cât mai jos posibil.

De aceea, teama că firmele petroliere vor crește artificial prețurile benzinei sau motorinei este exagerată. Firmele care doresc să își păstreze cota de piață și, în general, nivelul vânzărilor, ar trebui să afișeze prețuri mai mici și în niciun caz mai mari. Bătălia firmelor este pentru a păstra prețul sau pentru a-l reduce și în niciun caz să îl crească. Clienții, stresați de creșterea generalizată a prețurilor, vor urmări cu atenție locurile unde pot găsi cea mai ieftină benzină sau motorină.

De altfel, ordonanța adoptată recent are și o expresie ciudată. Se spune că o creștere nejustificată a prețurilor la carburanți în această perioadă constituie acțiune speculativă. Este complet neclar ce poate însemna „creștere nejustificată a prețului” și din acest motiv sunt multe semne de întrebare asupra aplicării prevederii legale.

Ea poate da naștere unor abuzuri ale instituțiilor de control, în sensul că inspectorii fiscali pot considera, după bunul plac, că este o creștere de preț nejustificată. Mai degrabă paragraful legal poate fi folosit pentru a speria companiile care în următoarea perioadă ar dori să crească prețurile, nu nejustificat, ci întemeiat. Cu atât mai mult cu cât chiar șeful statului a declarat recent că așteptările sunt ca prețurile carburanților să crească în continuare.

Pe de altă parte, singurul complet dezinteresat de marketing este statul român. În sensul că până mai ieri, adică până la adoptarea Ordonanței, se știa că firmele petroliere vor contribui cu 25 de bani din fondurile proprii la reducerea prețului.

Acum, însă, ne-am lămurit că, de fapt, tot statul va plăti și cealaltă parte de 25 de bani, alături de subvenție. Respectiv, companiile care aplică reducerile, și nu există niciun motiv pentru care firmele să nu intre în program, vor compensa cheltuielile cu obligațiile fiscale pe care le au de plătit către bugetul de stat, fie că este vorba despre TVA sau accize.

Deci, statul va suporta, de fapt, și reducerile de preț asumate de companiile petroliere. Nu este o problemă, doar că, dacă tot vorbim de marketing, ar fi bine să se știe cine plătește. Acum, statul.

 
Rubrica Economia Reală din 5 iulie 2022