Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Când câinele vrea să plece de la măcelărie

santier_autostrada1.jpg

Lucrări pentru drumul expres DEx12 Colonești-Slatina, iulie 2022
Sursa imaginii: 
Facebook / Asociația Pro Infrastructura

La începutul acestei săptămâni, a apărut informația referitoare la abandonarea lucrărilor de infrastructură de către cel mai important constructor român în domeniu. Compania de construcții deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, are în lucru șapte tronsoane de autostrăzi și drumuri expres care totalizează 140 de kilometri. Firma a anunțat că va opri lucrările în data de 11 iulie.

Problema de care se lovește compania de construcții din domeniul infrastructurii este de fapt o problemă a tuturor firmelor care lucrează prin contracte cu statul.

Se știe că, începând de anul trecut, prețurile materialelor de construcție au crescut foarte mult. Atât de mult încât firmele din domeniu au început să își pună problema renegocierii contractelor sau opririi activității. Prețurile materialelor de construcții sunt atât de mari încât companiile sunt aruncate într-o zonă de pierderi financiare.

În aceste condiții, guvernul a elaborat o ordonanță care permite actualizarea valorii contractelor în derulare în funcție de scumpirea materialelor de construcții. Dar, ceva nu a funcționat. Mai exact, alături de ordonanță a fost nevoie de o nouă ordonanță, care nu a apărut nici până astăzi. Acesta este contextul în care compania lui Dorinel Umbrărescu a anunțat că va întrerupe lucrul pe șantierele de autostrăzi.

De fapt, de câteva luni este așteptată o schimbare a legislației care nu a putut fi aplicată. Ordonanța inițială include o așa-numită formulă polinomială de ajustare a prețului contractelor. Ce se ascunde în spatele acestei exprimări atât de savante? O formulă de calcul complicată care include ponderea fiecărui element de cost și indicele prețurilor materialelor de construcție.

O completare care nu mai vine

Pentru ca vechea ordonanță să poată fi aplicată se așteaptă de aproape o jumătate de an o completare a actului normativ. Care nu mai vine și care a făcut compania românească să oprească execuția lucrărilor contractate cu instituțiile statului.

Este o vorbă celebră care spune că „niciodată câinele nu pleacă de la măcelărie”. Doar că de data aceasta câinelui i-a ajuns cuțitul la os, în sensul că este gata să plece de la măcelărie, respectiv să renunțe la contractele cu statul.

Întrebarea este: cine ar pierde mai mult, în cazul în care firma lui Dorinel Umbrărescu s-ar retrage efectiv din contractele de construcție a autostrăzilor sau a drumurilor expres? Statul sau firma privată?

Răspunsul este că ambele părți ar fi în pierdere. Statul, pentru că ar trebui să reia licitațiile, să suporte contestațiile, să cheltuiască bani pentru conservarea lucrărilor și, în felul acesta, să întârzie o bună perioadă de timp finalizarea lucrărilor. În același timp, compania are toate șansele să nu încaseze o parte din banii din contract.

Lucrările de infrastructură nu sunt singurul exemplu. Foarte multe companii de construcții au aceeași problemă, respectiv sunt pe cale să oprească lucrările contractate, pentru că prețurile materialelor le aruncă în pierdere.

Firmele de construcții au obținut o serie de facilități pentru angajații din acest sector. Acum, lucrurile se schimbă. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, România își asumă crearea unui tratament egal al sistemului fiscal și renunțarea la excepții și la portițele fiscale care există acum în legislație.

Din acest punct de vedere, angajații din construcții beneficiază de o scutire de la plata unor contribuții pe muncă. Reprezentanții sectorului de construcții afirmă că facilitatea trebuie păstrată, că este utilă și că și-a făcut efectul asupra bugetului. În sensul că, în actualele condiții, cu facilități, veniturile bugetare sunt mai mari decât înainte de aplicarea noilor reguli. 

Așadar, situația economică s-a schimbat radical în comparație cu cea de dinainte de pandemie. Ceea ce îl face pe câine să se gândească serios să plece de la măcelărie.

 
Rubrica Economia Reală din 6 iulie 2022