Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Aberația facturilor: plata pe baza consumului de anul trecut. Consumatorii casnici finanțează furnizorii în locul statului

bec_electricitate_curent.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Una dintre cele mai aberante reguli din sistemul de plafonare-compensare la energie este cea referitoare la raportarea facturii la consumul de anul trecut. Concret, factura la energia electrică va fi calculată în funcție de media consumului din anul 2021.

Explicația acestei reglementări este că sistemul are nevoie de o bază de raportare la care să se calculeze factura urmând ca în luna februarie 2023 să aibă loc o regularizare. Adică, anul viitor se va calcula consumul efectiv și, dacă au plătit mai mult, consumatorii vor primi bani înapoi de la furnizori, iar dacă au achitat mai puțin vor trebui să plătească în completare.

Dar, sistemul este absolut incorect din multe puncte de vedere.

Din perspectivă economică facturarea raportată la consumul de anul trecut este o eroare

Situația este mult diferită între cei doi ani. Spre deosebire de anul acesta, 2021 a fost un an în care pandemia a continuat și ca atare obiceiurile de consum au fost adaptate situației. În sensul că mulți angajați au lucrat de acasă, ceea ce a făcut ca nivelul consumului de energie electrică să fie mai mare, pentru unele gospodării, în raport, de exemplu, cu anul 2019.

Dar nu este doar atât. Anul trecut, consumatorii și economia se aflau într-o cu totul altă situație. Prețurile energetice nu erau la nivelul de anul acesta și de aceea nu exista nici presiunea asupra consumatorilor pentru a economisi energie. Din acest punct de vedere, raportarea la anul trecut este total defavorabilă consumatorilor.

Mai mult, în urmă cu un an nu se punea problema să existe o barieră de consum până la care se putea obține un tarif mai mic. Iar plafonul de consum este esențial acum, în timp ce anul trecut nu avea nicio relevanță. Anul acesta nu seamănă deloc cu cei anteriori, pentru că sunt alte condiții de piață. Este ca și cum ai compara mere cu pere.

O decizie de business

În situația actuală, ar fi normal ca facturile să fie calculate pe baza consumului la zi, respectiv din luna anterioară. Doar că, surpriză! Acest lucru este dificil de realizat. De ce? Pentru că furnizorii au renunțat în ultimii ani la rețeaua de agenți prin intermediul cărora se citeau lunar contoarele consumatorilor. A fost o decizie de business. Companiile furnizoare au scăpat de o cheltuială, au adaptat modul de întocmire a facturii, iar acest lucru s-a întâmplat cu acordul direct al autorității de reglementare.

În condiții normale, un mecanism de acest tip, citirea contorului o dată la șase luni, plata în funcție de consumul din perioada anterioară și regularizarea sumelor poate fi o soluție. Dar, în vremuri cu totul speciale, cum sunt acestea, plata facturii ar trebui făcută în funcție de consumul din perioada curentă.

Atât timp cât un indicator, și anume, cantitatea de energie consumată, influențează decisiv valoarea facturii, este absurd ca raportarea să se facă la media consumului de anul trecut sau chiar la cea din ultimii trei ani.

Corect, moral și fără dubii ar fi ca factura să se calculeze pe baza consumului din luna precedentă. La începutul anului, atunci când era clar că tarifele au crescut exponențial, autoritatea de reglementare ar fi trebuit să impună furnizorilor să găsească soluția pentru o citire lunară a contorului. Fie refăcând sistemul de agenți, fie găsind o cale de stimulare a consumatorilor pentru ca aceștia să transmită lunar indexul consumului.

Este clar că furnizorii de energie electrică sunt puși într-o situație dificilă de întârzierea cu care statul face plățile cuvenite pentru funcționarea sistemului de compensare-plafonare. Dar, în același timp, s-a ales calea cea mai simplă pentru firmele de furnizare și, totodată, cea mai defavorabilă pentru consumatori.

Ar fi trebuit ca legislația să le ceară furnizorilor să găsească o modalitate de a factura consumul la zi, nu cel din anii anteriori. De exemplu, o firmă de furnizare a semnat un contract cu Poșta Română, astfel încât poștașii să presteze serviciul de citire a contorului. Este o idee. Ceva trebuie făcut, pentru a nu exista riscul ca unii consumatori casnici să plătească în această iarnă electricitatea pe care nu au consumat-o și să finanțeze furnizorii în locul statului.

 
Rubrica Economia Reală din 19 septembrie 2022