Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Fabrica Stellantis din Hordain, se pregătește pentru epoca hidrogenului (reportaj)

stellantis_auto.jpg

Linie de producția la uzina Stellantis, Hordain, Franța, 27 octombrie 2022
Sursa imaginii: 
Sameer Al-DOUMY AFP via France24

În fabrica Stellantis din Hordain (Nordul Franței), autoutilitarele Peugeot, Fiat și Toyota au trecut de la echiparea cu motoare alimentate cu motorină, la motoare electrice și acum se pregătește pentru producția în serie de vehicule alimentate cu hidrogen.

După o recentă vizită la Hordain, patronul fabricii, Carlos Tavares, a anunțat trecerea către această ultimă tehnologie, aflată încă la început și care se confruntă cu mai multe probleme.

În 2023, Stellantis va lansa producția de masă de autoutilitare ce vor fi echipate cu un sistem pe bază de hidrogen care alimentează o baterie și un motor electric.

În 2024, la treizeci de ani de la inaugurarea fabricii din Hordain, aceasta ar trebui să dispună de o capacitate de 5.000 de autoutilitare pe an dotate cu acest sistem, reprezentând 3% din producția anuală.

Vândute sub mărcile Peugeot, Citroën și Opel, vehiculele vor ajunge pe piețele germane și franceze, unde sistemul cu hidrogen beneficiază de subvenții.

Pentru moment, cei 2.400 de angajați ai Stellantis Hordain și mii de roboți lucrează 24h/24, presează, sudează metal, vopsesc caroserii, asamblează grile și tablouri de bord, ajungând la 628 de vehicule pe zi.

Pe o singură linie de montaj sunt asamblate șase vehicule surori, produse pe același șasiu, atât în ​​versiunea de autoutilitare, cât și în versiunea pentru pasageri, cu scaune: Toyota Pro-Ace, Opel și Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert, Fiat Scudo și Citroën Jumpy.

Fabrica foarte compactă este străbătută de sute de AGV-uri (vehicule cu ghid automat), roboți portocalii care au înlocuit majoritatea șoferilor de stivuitoare, pentru a aduce piese detașate în fiecare secție.

„Fabrica a făcut progrese enorme în ultimii trei ani în ceea ce privește calitatea”, declară bucuros domnul Tavares. Aceasta va fi „de la sfârșitul acestui an, fabrica cea mai eficientă din lume pentru vehiculele autoutilitare”, chiar dacă mai trebuie să scadă costurile, potrivit patronului portughez.

Un început timid

Hordain a realizat primele mașini electrice în 2020, iar în prezent, 43% dintre modele sunt de acest fel, explică Christophe Schaubreock, responsabil de secție.

Vehiculele electrice au reprezentat însă doar 3% din vânzările europene de autoutilitare în 2021, față de 90% pentru cele cu motor Diesel, potrivit cifrelor producătorilor.

Stellantis își apără poziția de lider european pe această piață foarte rentabilă, în timp ce micii concurenți precum Arrival acționează pe piața camionetelor electrice.

Fabrica din Hordain a fost destul de protejată de penuriile de semiconductori în comparație cu alte fabrici Stellantis, chiar dacă și-a oprit producția pentru o săptămână la jumătatea lunii octombrie, din lipsă de piese.

În Marea Britanie, fabrica Stellantis din Luton continuă să producă multe versiuni Diesel, în timp ce cea din Hordain demonstrează adaptabilitatea fabricii la tranziția energetică.

Următorul pas este trecerea la hidrogen. Cu o investiție de 10 milioane de euro, fabrica din Hordain va adăuga unora dintre vehiculele aflate la final de producție, rezervorul, bateriile suplimentare și sistemul cu hidrogen.

Câteva zeci de vehicule cu hidrogen au fost deja asamblate în fabrica din Rüsselsheim, Germania.

Mai adaptate călătoriilor extraurbane decât vehiculele electrice, aceste autoutilitare cu hidrogen promit o autonomie de 400 de kilometri și o reîncărcare în câteva minute. În plus, acestea eliberează doar vapori de apă prin țeava de eșapament.

Producția lor în masă ar trebui să le scadă prețul, care în prezent se ridică la 110.000 de euro pe autovehicul (fără costurile suplimentare). Îi lipsește deocamdată o rețea de distribuție, dar și hidrogenul „verde” și ieftin: extracția acestui gaz, consumatoare de energie, este încă foarte puțin bazată pe energii regenerabile.

Potrivit domnului Tavares, distribuția de vehicule cu hidrogen se va adresa ”mai degrabă marilor companii care vor putea investi”. Stellantis a încheiat un parteneriat cu Engie pentru a propune o ofertă all-in-one, cu vehicul, borne și hidrogen.

Oferta cu hidrogen ar trebui extinsă treptat la autoutilitarele mari, precum Fiat Ducato și pickup-uri precum Dodge Ram, în fabricile Stellantis din Italia, Polonia sau Statele Unite, declară domnul Tavares.

 

Traducere de Eremia Iulia Maria, după articolul publicat de France 24