
Economie
Renault, producătorul francez de mașini, își reduce pachetul de acțiuni în firma japoneză parteneră Nissan
La Renault și Nissan se așteaptă o reducere drastică a numărului de locuri de muncă.

Acordul vine după luni întregi de negocieri.
Companiile au descris anunțul de luni drept „o bornă importantă” pe drumul spre definirea unei noi fundații a parteneriatului lor.
Acordul are ca scop „consolidarea legăturilor alianței și maximizarea creării de valoare”, se afirmă într-un comunicat emis simultan de către cele două companii.
Renault își va reduce pachetul de acțiuni de la 43,4% la 15%, același procentaj ca participația Nissan în omologul său francez, în ceea ce firmele au spus că va produce „o administrare echilibrată”.
Nissan va investi și în Ampère, „cu scopul de a deveni un partener strategic”, au spus firmele, fără a preciza cât de mare ar fi participația japoneză.
Renault și parteneriatul chinez
În noiembrie, Renault a anunțat că își va împărți operațiunile în două branșe, creând Ampère și o filială separată pentru mașini pe benzină, diesel și hibride, care se va asocia cu compania chineză Geely.
Îngrijorările companiei Nissan cu privire la viitoarele transferuri de tehnologie către producătorul de automobile chinez, precum și detalii privind partajarea proprietății intelectuale a vehiculelor electrice au complicat negocierile.
O relație zbuciumată
Alianța auto internațională a început în 1999, când Renault a salvat Nissan de la faliment.
Celor două companii li s-a alăturat și Mitsubishi Motors, în 2016, când Nissan a preluat un pachet acționar de 34% în rivalul său japonez aflat în dificultate.
Alianța a fost destabilizată în 2018 din cauza arestării șefului Nissan, Carlos Ghosn, care a susținut că acuzațiile împotriva sa au fost menite să împiedice apropierea dintre producătorii auto japonezi și francezi.
Date statistice publicate luni au arătat că firma japoneză Toyota a fost cel mai bine vândut producător de automobile din lume în 2022, menținându-și pentru al treilea an poziția de surclasare față de rivalul german Volkswagen.
Traducere și adaptare de Andrei Paraschiv de pe pagina în limba engleză a RFI.