
Economie
Franța vrea un coș de consum anti-inflație; prin reguli impuse de stat și pe banii rețelelor comerciale
franta_inflatie.jpg

Totodată, producătorii sau fermierii nu trebuie să fie afectați de prețul la care se vinde produsul din coșul anti-inflație. Drept urmare, cei care ar trebui să suporte reducerea marjei de profit ar fi marii comercianți. De altfel, din câte se poate înțelege în acest moment, produsele care vor fi incluse în coș vor fi așa-numitele mărci proprii ale marilor rețele comerciale. Executivul francez nu a făcut o listă a produselor care vor forma coșul anti-inflație, dar responsabilul de proiect a declarat că vor fi mărfuri din toate domeniile: produse de igienă, produse proaspete, carne, produse lactate și bio. Trebuie precizat că băuturile alcoolice și dulciurile nu pot face parte din coșul de cumpărături.
În general, fiecare retailer care dorește să participe la proiect trebuie să asigure consumatorilor o selecție de aproximativ 50 de produse al căror preț nu va crește la fel de mult și de repede ca media celorlalte mărfuri. Fiecare rețea comercială participantă va putea să își formeze propriul coș de produse, cu propriile prețuri și de asemenea să își aleagă propria strategie comercială referitoare la derularea acestui program.
În al treilea rând, coșul de produse trebuie să fie bine echilibrat între preț și calitate. Ceea ce pare destul de dificil. De exemplu, rețeaua comercială Systeme U s-a grăbit să aplice încă de la începutul acestei luni propriul coș anti-inflație din care fac parte 150 de produse ce urmează a fi comercializate la prețul de producție. Coșul este format, printre altele, din făină, paste, maioneză, ulei, cafea, miere, ton, iaurt, pâine sau burgeri.
Numai că o asociație de consumatori a sesizat că produsele incluse în coș au o calitate nutrițională slabă. Respectiva asociație a prezentat procentual nivelul de calitate, cele mai multe fiind cu valoare nutrițională mediocră. Desigur, includerea în coș a unor produse cu un raport bun calitate-preț nu este simplu de realizat. De asemenea, asociația de consumatori a constatat că în magazine nu este prezentă întreaga gamă de produse. Partea bună a ofertei lanțului de magazine este aceea că include produse bio, arată asociația de consumatori.
Oficial, coșul anti-inflație va fi lansat de guvern în luna martie. Dar, „clone” ale proiectului guvernamental există deja. De exemplu, Carrefour are în funcțiune „provocarea anti-inflație” care constă într-un pachet de 30 de produse esențiale care împreună costă cel mult 30 de euro. De asemenea, retailerul Leclerc are un așa-numit „scut anti-inflație”, iar rețeaua comercială a anunțat că va fi extins la 230 de produse pe zi.
Inițiativa a divizat companiile comerciale. Unele susțin deschis proiectul și îl și aplică în felul lor, altele au mari reticențe. Lidl a anunțat că va include în magazinele sale coșul anti-inflație. Alte companii distribuitoare încă nu au luat o decizie. Unii reprezentanți ai companiilor acuză proiectul că a devenit pe zi ce trece excesiv de administrativ ajungându-se până la ideea unui preț național maximal.
De fapt, așa cum este gândit proiectul, toată greutatea financiară ar trebui suportată de rețelele comerciale. Care, mai mult ca sigur, își fac calculele pentru a vedea în ce măsură pot sau nu să susțină coșul anti-inflație pe care și-l dorește guvernul.