Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Ofertele asiguratorilor, duble față de prețurile de referință. Sunt necesare controale (UNTRR)

id210110_inquam_photos_casian_mitu_1.jpg

Sursa imaginii: 
Inquam Photos / Casian Mitu

Noile tarife de referință RCA,  mai mari și cu peste 41% față de cele de anul trecut, au intrat  în vizorul Guvernului. Premierul Nicolae Ciucă așteaptă explicații de la președintele ASF, Nicu Marcu, inclusiv despre situația financiară a Euroins, liderul RCA cu peste 2,5 milioane de contracte de asigurări auto, anunță surse guvernamentale, citate de Hotnews. ASF anunță că ia în calcul plafonarea prețurilor.

Pentru transportatorii comercianți, creșterea prețurilor este acceptabilă, spune la RFI președintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac. Marea problemă ține de asiguratori care vin cu oferte nejustificat de mari – practic duble față de prețurile de referință, acuză Constantin Isac.

Constantin Isac: Față de nivelul precedent, tariful comunicat acum de ASF este crescut cu până în 7%, ceea ce nu este foarte mult, având în vedere inflația din ultimul an și creșterea daunalității determinate de inflație.

Sunt vești bune în ceea ce privește tarifele de referință comunicate. Veștile proaste, care nu sunt primite acum, ci sunt primite mai demult și persistente, sunt din zona ofertelor făcute de asiguratori. Acolo sunt problemele mari. 

Față de tarifele de referință ofertele transmise de asiguratori sunt duble față de tarifele de referință. Pe noi asta ne deranjează foarte mult. Faptul că asiguratorii nu se raportează la tarifele de referință, așa cum spune legea.

Sunt nejustificat de mari ofertele de tarife pe care le primim din partea asiguratorilor. Am reclamat situația asta. Am reclamat-o și la ASF. Noi cerem un control riguros pe activitatea asiguratorilor în sensul respectării aplicării tarifelor de referință. Ofertele primite de la ei sunt prea mari.

Reporter: Asta în condițiile în care vedem că în această perioada piața asigurărilor e zguduită de scandaluri. Vorbim de falimente. În ce măsură și această poveste are un efect?

CI: Ne-a afectat foarte serios falimentul lui City. Faptul că el a avut înainte de faliment tactica tarifelor de dumping pentru a-și crea portofoliul de clienți și apoi pentru a sifona banii fără să îi folosească în dezdăunarea păgubiților, a creat un dezechilibru major în piață.

Noi atunci când ne uităm la tarifele de RCA trebuie să privim din perspectiva a ceea ce s-a întâmplat în piață. În momentul în care am avut un asigurator care în urmă cu doi ani practica tarife mult sub tariful de referință, trebuia să ne așteptăm la urmări, care au și venit, pe de o parte prin falimentul lui City, pe de o altă parte printr-o escaladare a tarifelor după faliment. Și așa s-a întâmplat.

Problema noastră acum este calmarea pieței RCA. Din perspectiva transportului comercial ne interesează și apăsăm foarte tare pe măsuri de calmare a pieței. Aducerea tarifelor practicate în piață în zona tarifelor calculate și comunicate de ASF.

Rep: Pare că noi nu învățăm nimic, ba din contră, Marcel Ciolacu spunea zilele trecute că s-ar putea să asistăm la un nou faliment. În ce măsură va fi reglementată piața?

CI: Ea este reglementată, numai că nu sunt respectate reglementările. Asta este marea noastră problemă. Noi nu putem să vorbim că piața nu a fost reglementată înainte de falimentul City. Ba da, ea era reglementată. Condițiile se cunoșteau foarte bine. Numai că tot ce însemnau problemele de urmărire sau activitatea de urmărire a solvabilității lui City nu s-a întâmplat.

Sau valsurile despre care am aflat și noi ulterior, care s-au făcut și care nu au fost depistate de auditori mari, care au auditat activitatea lui City, ne-au adus în situația în care suntem astăzi.

Din păcate, dacă lucrurile se vor repeta, înseamnă că Autoritatea de Supraveghere are o mare problemă. După părerea noastră, atât Autoritatea de supraveghere, cât și Autoritatea de supravegherea a activității bancare pentru că un asigurator de talia lui City, care transferă sume de bani uriașe în afară în loc să le folosească în activitatea de bază, trebuia semnalat chiar de cei care se ocupă de criminalitate bancară. 

Dacă ar fi fost semnalată de acolo sigur că pe lanț se puteau depista cauzele, se putea stopa la timp. Același lucru s-ar putea să se întâmple și cu alți asiguratori dacă ei nu sunt supravegheați, pe de o parte de ASF, pe de altă parte de cei care se ocupă de criminalitate bancară.

Ați văzut că noi, ca persoane fizice, în momentul în care vrem să transferăm o sumă de bani trebuie să justificăm de ce îi transferăm, unde îi, pentru ce îi transferăm tocmai ca să nu fie folosiți în activități criminale. Același lucru trebuia să se întâmple și cu asiguratorii, cu toți cei care joacă în această piață cu sume uriașe.

Rep: Aici pare că cineva nu și-a făcut treaba? Cine se ocupă de criminalitatea bancară? În primul rând băncile semnalează tranzacțiile dubioase.

CI: După părerea mea, în primul rând cei care supraveghează activitatea bancară. Și aici e Banca Națională. Alții nu văd. Din cunoștințele mele nu pot să spun că sunt un expert în zona asta. Dar în momentul în care se transferă sume de bani în conturi în afară, care nu vizează activitatea de bază a unui agent comercial înseamnă că e o problemă. Problema asta trebuia semnalată atât de sistemul bancar, cât și de sistemul de supraveghere a asigurărilor.

Ei acolo trebuiau să se întâlnească în informații și trebuiau să stopeze la timp activitatea. Nestoparea la timp creează aceste dezechilibre de care acum ne plângem și ne dăm cu capul de pereți. Din păcate, ele se vor repeta dacă nu ne facem treaba, fiecare pe sectorul lui de activitate.

Rep: Revenind la tarife și la oferta asiguratorilor, spuneați că există diferențe între prețul de referință și ofertele lor. În cazul transportatorilor, cum e? Toate sunt oferte mari?

CI: Cele mai multe sunt oferte mari, până la dublu. Există și asiguratori care au înțeles. Din ceea ce am constatat în ultimele luni există și asiguratori care au încercat să tempereze această reacție de creștere rapidă a tarifelor și cred eu că au procedat bine. Dar nu putem să spunem că au temperat-o suficient de mult în așa fel încât să nu creeze pentru transportatori niște costuri suplimentare mari. 

Deocamdată întârzie reacția autorității de supraveghere pe partea de ofertă de tarife prea mari. Noi, Uniunea Națională a Transportatorilor, pentru transportatorii noștri, am recomandat ca în momentul în care un transportator primește o ofertă mult peste tariful de referință să se adreseze BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România)pentru că intră în categoria de risc major.

Iar BAAR îi va face un tarif de 1,36 ori mai mare decât tariful de referință. Oricum va fi sub cel ofertat în piață de asiguratori. Suntem convinși că acțiunea asta va calma piața. Noi ne-am activat foarte tare. Am început discuțiile cu asiguratorii și cu ASF ca să calmăm situația. Am găsit deschidere spre discuții, deschidere spre identificare de soluții, însă nu avem, deocamdată, măsurile aplicate. Dar tot e un pas.