Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Autostrada Transilvania: Bechtel va termina două tronsoane, celelalte vor fi licitate

autostrada-transilvania-bechtel-va-termina-doua-tronsoane-celelalte-vor-fi-licitate.jpg

Bechtel mai are de finalizat lucrările pe două tronsoane: Câmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş, adică 118 kilometri

Compania Bechtel a înţeles că numai printr-o renegociere poate obţine o parte din banii pe care statul român îi datorează pentru lucrările la Autostrada Transilvania, spune la RFI Otilia Nuţu, expert în cadrul Societăţii Academice Române, după noua înţelegere încheiată de statul român cu Bechtel. Astfel, compania americană va mai executa doar două tronsoane din Autostrada Transilvania, la jumătate de preţ. Pentru execuţia celor şase tronsoane rămase, statul român va organiza o nouă licitaţie, fără a mai acorda despăgubiri către Bechtel.

De ce atât de târziu? Din cauza restanţelor acumulate, de aproape 120 de milioane de euro, pe care statul român nu a putut să le plătească, s-a ajuns la o nouă înţelegere cu Bechtel, explică expertul SAR. “În acest fel, şi Bechtel e mulţumit că îşi recuperează totuşi o parte din banii respectivi”, explică Otilia Nuţu. “Probabil că s-a ajuns în acel punct în care a apărut incertitudinea că statul român nu are de unde să plătească banii respectivi într-un viitor apropiat. Şi atunci sigur că se poate negocia mult mai uşor, în condiţiile astea.

Contractul iniţial a fost încheiat în nişte termeni foarte dezavantajoşi pentru stat, mai spune Otilia Nuţu. “Se putea ca, pe parcursul construcţiei, Bechtel să suplimenteze cantităţile de materiale foarte mult.” În consecinţă, preţul putea creşte oricât. Investiţia a fost aprobată cu o sumă iniţială de circa 2 miliarde, cât se aştepta statul român să îl coste Autostrada Transilvania. “S-au vehiculat apoi tot felul de cifre, de două ori mai mult, de trei ori mai mult şamd. Nu a existat nimic oficial în acest sens. Pe de altă parte, de la un anumit cost în sus, (…) autostrada nu se mai justifică în termeni tehnico-economici, nu se mai justifică în ansamblul său.” În condiţiile actuale, şi după înţelegerea de miercuri, “suma actuală ce trebuie plătită este oricum mai mare decât cea aprobată iniţial”, conchide expertul SAR.

Restanţe mai mici cu 30 de milioane de euro

Plăţile restante către Bechtel se ridică acum la 90 de milioane de euro, de la 120 de milioane înainte de înţelegerea cu compania americană. Suma va fi plătită în două tranşe: una imediat după rectificarea bugetară şi cealaltă la finalul anului.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat miercuri că, în cazul în care contractul ar fi continuat, costurile ar fi ajuns la 9,9 miliarde de euro pentru 415 kilometri din autostrada Braşov-Borş, de la 2 miliarde în contractul iniţial. În noile condiţii, statul va plăti în total 3,8 miliarde euro.

Datele înţelegerii cu Bechtel

Statul român va putea scoate la licitaţie şase tronsoane din Autostrada Transilvania după întreruperea contractului cu compania americană, respectiv după finalizarea tronsonului Suplacu de Barcău – Borş de către Bechtel. “Era una din clauzele existente în contract care ne obliga ca, pe o perioadă de doi ani, să nu licităm pe nici unul dintre tronsoanele rămase”, a explicat Anca Boagiu. Pe de altă parte, premierul Emil Boc a anunţat că s-a decis la nivel politic ca tronsonul Gilău-Mihăileşti să fie scos imediat la licitaţie. “Proiectarea este finalizată şi lucrările pot fi reluate imediat. De asemenea, să se reia proiectarea pe tronsonul Târgu Mureş – Câmpia Turzii, în vederea organizării licitaţiei de execuţie”, a declarat Boc.

Cele şase tronsoane la care renunţă Bechtel sunt: Braşov - Făgăraş (53 km), Făgăraş - Sighişoara (52 km), Sighişoara - Ogra (56 km), Ogra - Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest - Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti - Suplacu de Barcău (76 km). Bechtel mai are de finalizat lucrările pe două tronsoane: Câmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş, adică 118 kilometri.

 
Expertul SAR Otilia Nuţu, în dialog cu Ella Moroiu despre negocierile statului român cu Bechtel