Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pierderi istorice pentru PSA Peugeot-Citroen

pierderi-istorice-psa-peugeot-citroen.jpg

Maşini Peugeot (Foto: Reuters/Eric Gaillard)

Grupul PSA, numărul unu al fabricanţilor francezi de automobile, care reuneşte firmele Peugeot şi Citroën, a anunţat miercuri că a înregistrat anul trecut o pierdere istorică de cinci miliarde de euro. Cum şi de ce a pierdut atâţia bani primul constructor de maşini din Franţa?

Cinci miliarde de euro pierderi în 2012, după ce cu un an înainte, PSA înregistrase un beneficiu de aproape 600 de milioane! Peugeot şi Citroen au pierdut 200 de milioane de euro pe lună anul trecut numai în cash, cu alte cuvinte două miliarde şi jumătate din pierderile totale nu sunt decât pierderi de lichidităţi.

Primul constructor francez de maşini explică aceste sume astronomice prin "deteriorarea sectorului automobil din Europa şi în particular din Franţa, prima sa piaţă de desfacere", sector de care firma franceză este foarte dependentă. Nu trebuie apoi uitat că grupul PSA a fost nevoit să-şi suspende activităţile din Iran, operaţiune care a cântărit şi ea în rezultatul final.

Cert, suma anunţată include deprecierea masivă a activelor de 4,7 miliarde de euro, care fusese deja făcută publică săptămâna trecută. Constructorul de automobile a înregistrat totuşi şi o grea pierdere operaţională de aproape 600 de milioane, în timp ce cifra de afaceri a scăzut cu peste cinci procente, pentru a atinge suma de 55 de miliarde de euro.

În sfârşit, din spusele responsabililor de la PSA, datoria netă a firmei s-a ameliorat anul trecut, nemaifiind decât de trei miliarde de euro.

 

Ce spune Guvernul francez?

 

Ministrul francez al Economiei şi Finanţelor, Pierre Moscovici, e de părere că aceste pierderi masive nu sunt decât concretizarea deprecierii activelor grupului şi că ele nu vor avea vreun impact asupra solvabilităţii PSA. Oficialul francez a reamintit de asemenea discuţiile pe care le poartă actualmente conducerea PSA cu sindicatele, după ce s-a anunţat încă de anul trecut disponibilizarea a circa 11 mii de angajaţi, dintr-un total de 91 de mii şi închiderea unei uzine de la periferia Parisului, în 2014. "Sperăm ca efectele să fie cât mai mici", a spus Moscovici. Totodată, ministrul Economiei a insistat pe politica de redresare a grupului cu sprijinul statului, aluzie la posibilitatea ca acesta să devină acţionar al firmei private, "fără să se substituie însă vreunui alt acţionar", a precizat de partea sa Jérôme Cahuzac, ministrul Bugetului.

Pentru a se repune pe picioare, PSA mizează pe masivul său plan de restructurare aflat aşadar pe rol, dar şi pe alianţa sa strategică semnată acum un an cu americanul General Motors. Extinderea vânzărilor în China, Rusia şi Brazilia este de asemenea o carte pe care grupul francez mizează în anii următori. În schimb, contrar zvonurilor, PSA nu intenţionează să-şi vândă filiala Faurecia, important fabricant de echipamente pentru maşini.