Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


20 de ani după inaugurarea Eurotunelului

eurotunel.jpg

20 de ani de când a fost inaugurat tunelul de sub Canalul Mânecii

S-au împlinit 20 de ani de când a fost inaugurat tunelul de sub Canalul Mânecii, tunel ce leagă malurile francez şi englez. Pe 6 mai 1994 în prezenţa reginei Elizabeta a II-a Marii Britanii şi a preşedintelui francez François Mitterrand construcţia a fost dată în folosinţă. 

"20 de ani după inaugurarea "Eurotunelului" Anglia rămâne mai departe o insulă". Constatarea, pe un ton uşor ironic, o face cotidianul conservator Le Figaro. Două decenii după darea în folosinţă a construcţiei de sub Canalul Mânecii, relaţiile între cele două ţări rivale, Franţa şi Anglia, s-au modificat. Zeci de mii de francezi au colonizat malurile Tamisei şi mii de britanici şi-au luat case de vacanţă în sud-vestul Franţei. Schimburile economico-culturale s-au intensificat dar "sentimentul de insulari pe care îl au britanicii nu a dispărut", notează trimisul special al ziarului francez la Londra.

În 20 de ani 330 de milioane de persoane şi 65 de milioane de vehicule au trecut prin cel mai lung tunel submarin din lume. Primii la bordul Eurostarului, trenul de mare viteză care uneşte Londra de Paris şi Bruxelles, cei din urmă la bordul aşa-ziselor "Shuttle" adică trenurile la bordul cărora te poţi urca cu maşina. E vorba de calea ferată cea mai utilizată din lume, zilnic pot circula pe acolo şi 400 de trenuri.

Din punct de vedere tehnic, tunelul are 50 de kilometri lungime din care 38 sub mare. Lucrarea care a durat 6 ani şi e formată în fapt din trei tuneluri, unul pentru fiecare sens de circulaţie şi un al treilea de serviciu, a mobilizat 12 mii de ingineri, tehnicieni şi muncitori calificaţi.

Pe plan financiar, tunelul de sub Canalul Mânecii a fost construit numai din bani privaţi - "without a public penny" sublinia Margaret Thatcher, Doamna de fier, când a semnat acordul cu François Mitterrand. 15 miliarde de euro - de două ori mai mult decât erau iniţial prevăzuţi - a costat construcţia. Concesiunea, atribuită societăţii Eurotunnel, era să dea faliment. La mijlocul anilor 2000 acţiunea nu mai valora decât câţiva cenţi după ce fusese introdusă în bursă contra 5,30 euro. Copleşită de o uriaşă datorie, confruntată cu un nemilos război între acţionari şi direcţie, firma este restructurată în cele din urmă în 2007 şi devine beneficiară chiar din acel an. Datoria actuală se ridică la peste trei miliarde de euro dar firma care are 3700 de angajaţi,  este beneficiară şi a avut anul trecut pentru prima dată o cifră de afaceri de peste un miliard de euro. În bursă societaeta este evaluată la 5 miliarde de euro. Cum nota un comentator de la Le Monde, "Eurotunnel a devenit o maşină de făcut bani care îşi vede viitorul în roz".