Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


China cucereşte lumea

bani-chinezesti.jpg

Firmele din China fac achiziţii importante în Europa

China îşi continuă ofensiva economică planetară. Firmele asiatice îşi multiplică achiziţiile în toată lumea, mai ales în Europa şi în particular în Franţa. China a devenit şi principalul câştigător al dezvoltării industriei petroliere din Irak după înlăturarea lui Saddam Hussein, companiile chineze preluând aproape jumătate din producţia de ţiţei a statului arab, cu ambiţii pentru o cotă şi mai mare.

Vinuri franţuzeşti de prestigiu, fabricanţi americani de hot-dog, cluburi de vacanţă sau ceasuri elveţiene - chinezii cumpără nu doar produsele ci tot mai des firmele cu totul.  Ultimul client al investitorilor asiatici: celebrul enolog francez Michel Rolland. Trei mari proprietăţi viticole din regiunea Bordeaux care-i aparţineau au fost cumpărate de chinezi. Cu doar câteva zile mai devreme, tot o firmă chinezească pe nume Fosun atrăsese atenţia cumpărând mare parte din capitalul clubului de vacanţă Club Med. Dacă investiţiile chinezeşti se concentrează în Europa şi adesea în Franţa, nici restul lumii nu este uitat. Dovada a fost dată în urmă cu câteva săptămâni de gigantul chinez al cărnii de porc, Shuanghui, care a dat peste 7 miliarde de dolari pe americanul Smithfield, uriaş fabricant de hot-dog şi deţinător de asemenea al unor firme franceze de cârnaţi celebrii precum Cochonou şi Justin Bridou.

Operaţiunile enumerate mai înainte urmăresc obiective multiple şi arată strategia oamenilor de afaceri de la Beijing. În cazul lui Club Med, investitorul chinez va ajuta firma franceză, foarte afectată de criză - lumea pleacă mai puţin în vacanţe - să se dezvolte în China. Club Med mizează enorm pe pieţele emergente iar chinezii vor deveni a doua "populaţie" prezentă în satele de vacanţă ale clubului încă din 2015.

În cazul achiziţiei americanului Smithfield, liderul chinez al cârnatului, Shuanghui deci, speră astfel să-şi amelioreze imaginea internă, pătată recent de scandalul unei cărni dopată cu clenbuterol, produs destinat animalelor şi foarte periculos pentru om. Trebuie reamintit aici că consumatorii chinezi, confruntaţi cu o serie de scandaluri alimentare în ultimii ani, preferă tot mai des să cumpere doar mărci cu notorietate, prin definiţie deci străine.

Cum remarcă un analist al ziarului Le Figaro, chestiunea "Chinei care cucereşte lumea" nu este o temă nouă. Acum exact un an, chinezul Bright Food achiziţiona fabricantul de cereale britanic Weetabix contra un miliard şi jumătate de dolari iar grupul chinezesc Wanda cumpăra, tot în mai anul trecut, sălile de cinema americane AMC contra peste două miliarde şi jumătate de dolari, devenind astfel numărul unu mondial al sălilor de cinema! Tot în 2012, chinezii făceau cea mai mare achiziţie pe piaţa internaţională plătind 15 miliarde de dolari pentru a achiziţiona grupul petrolier şi de gaze canadian Nexen.

Beijingul şi-a lansat în fapt politica de "internaţionalizare" a firmelor încă din 1999. Ideea era de a incita firmele locale să se obişnuiască cu legile şi competiţia internaţională cu doi ani înaintea aderării ţării la Organizaţia mondială a Comerţului, OMC. 14 ani mai târziu, investiţiile chineze în lume au atins 77 de miliarde de dolari. Cu toate că orizonturile intereselor asiatice se lărgesc pe an ce trece, investiţiile lor în materii prime continuă să fie cele mai importante, circa 60% din operaţiunile pe 2012.

Mult timp cu un deficit de imagine, China începe totuşi să fie mai bine acceptată pe pieţele externe. "Suntem gata să acceptăm investiţii mai mari în Franţa" afirma acum două luni preşedintele François Hollande cu ocazia vizitei sale la Beijing. Tendinţa observată în ultima    vreme riscă aşadar să se accelereze, firmele celei de-a doua economii mondiale având parcă foame tot mai mare de pieţe, de produse şi tehnologii noi.