Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Lovitură de teatru la privatizarea CFR Marfă!

lovitura-teatru-privatizarea-cfr-marfa.jpg

Privatizarea CFR Marfă continuă cu un singur ofertant.

Asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup-Donau Finanz a anunţat miercuri că a decis să se retragă din procesul de privatizare a CFR Marfă. Privatizarea continuă doar cu Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica. Premierul Victor Ponta şi-a asumat public miercuri în Guvern responsabilitatea privatizării CFR Marfă.

Transferoviar Grup în asociere cu Donau Finanz GMBH&Co KG îşi rezervă dreptul de a contesta procedura de privatizare a CFR Marfă la instituţiile abilitate.

"Asocierea (...) a mobilizat importante resurse umane şi financiare, atât interne (personal de conducere şi execuţie), cât şi externe (consultanţi, avocaţi), pentru a se încadra în termenele impuse de Ministerul Transporturilor, în calitate de instituţie publică implicată în procesul de privatizare", se arată într-un comunicat al asocierii.

Compania precizează că a cerut de mai multe ori Ministerului Transporturilor amânarea termenelor, pentru a avea timp să facă propria evaluare a CFR Marfă. Cererile asocierii ar fi fost însă respinse.

"Aceste cereri au fost respinse, în ciuda standardelor europene în materie de privatizări care impun acordarea unui termen de minim două luni pentru realizarea de către potenţialii investitori a propriei evaluări (camera de date a putut fi accesată începând cu 27 mai 2013). Termenele rezonabile sunt de altfel singura modalitate de asigurare a egalităţii de tratament a investitorilor, care poate compensa gradul diferit de cunoaştere a situaţiei CFR Marfă", mai arată comunicatul.

 

Victor Ponta îşi asumă privatizarea CFR Marfă

 

Premierul Victor Ponta şi-a asumat public miercuri în Guvern responsabilitatea privatizării CFR Marfă. "Vreau să spun public că nu mă derobez de responsabilitate, am ştiut tot timpul procedura, iar termenele foarte scurte, poate că o companie americană e nemulţumită, dar nu le-am stabilit chiar noi, aşa, de capul nostru, acele termene, board-ul (FMI-n.r.) de pe 26 (iunie-n.r.) e pe 26, tot în America", a declarat premierul.

Victor Ponta i-a spus ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, că nu are de ce să-l critice, pentru că inclusiv transformarea datoriilor în acţiuni era introdusă de la început în procedură, "altfel nu venea nimeni" la licitaţie.

"Procedura de privatizare de la CFR Marfă, evident coordonată de către ministrul Transporturilor, este o procedură pe care nu doar eu, ci toate structurile guvernamentale am cunoscut-o, o ştim, s-a făcut în condiţiile legii, s-a făcut mereu în consultare cu partenerii noştri internaţionali. Eu nu pot să vă critic, domnul Fenechiu, că n-am de ce, că le-aţi explicat de-o mie de ori că inclusiv ştergerea datoriilor era trecută de la început de către consultant în procedura de privatizare, că altfel nu venea nimeni, probabil, dacă nu treceam de la început că într-o anumită fază a procedurii o să ştergem datoriile de la stat. De fapt, nu le ştergem, le convertim în acţiuni. Că acum a aflat presa sau o parte a presei sau cei care sunt prieteni cu cei care nu au putut să participe la licitaţie astea sunt interese private, ilegitime, din punctul meu de vedere, dar fiecare e liber să spună ce vrea", a mai afirmat şeful Executivului.

Privatizarea CFR Marfă continuă aşadar numai cu Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica. "Am depus oferta de cumpărare pentru CFR Marfă", a declarat pentru Mediafax omul de afaceri.

Americanii de la OmniTRAX au ieşit din cursă în urmă cu două săptămâni, în condiţiile în care nu au depus oferta preliminară şi neangajantă. Compania americană a contestat procesul de privatizare şi a cerut reluarea procedurii, precizând că are nevoie de mai mult timp, pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfă.

 
Otilia Nuţu, de la Expert Forum