Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Piaţa auto, în gravă suferinţă

Piaţa auto din România scade în continuare, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. În primul semestru al anului, reducerea a fost de peste 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Scăderea vânzărilor înseamnă că în primele 6 luni au fost vândute aproape 35.000 de autoturisme şi vehicule comerciale noi, cu un ritm de scădere mai accentuat la autoturisme. În acest caz, scăderea a fost de peste 19 procente, susţine Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, care au însemnat 75% din total în luna iunie. Pe fondul demarării târzii a programului “Rabla”, dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 6 luni doar 19% din total (în creştere totuşi faţă de primele 5 luni, când acest procent era de 15%). Pentru comparaţie, în primul trimestru din 2012 (după 3 luni de funcţionare a programului “Rabla”) acest raport era de 31% persoane fizice şi 69% persoane juridice.

Firmele dau vina pe importurile la mâna a doua

În plus, continuă să se manifeste în piaţă impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate. Acestea din urmă, la un volum de aproximativ 102.000 unităţi la autoturisme şi 21.500 la vehicule comerciale, au o creştere de 38%, respectiv 6% faţă de 2012. Datele arată că la fiecare autovehicul nou vândut în România au fost aduse alte 4 second hand, arată un comunicat al APIA.

Topul pe mărci este format din Dacia, cu 8.494 de unităţi vândute (29,3% din total), Volkswagen (3.450 de unităţi, 11,9%), Skoda (2.347 de unităţi, 8,1%), Renault (1.754 de unităţi, 6,1%), Ford (1.622 de unităţi, 5,6%) şi Hyundai (1.361 de unităţi, 4,7%).

Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf. După 6 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 18% şi 44%. Modificarea Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării se dovedeşte a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media pieţei (31% - 44%), susţine APIA.

Ponderea livrărilor de maşini cu motoare diesel a continuat să urce, ajungând la 56,4%, faţă de 50,2% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru cinci din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări.

Avans moderat al industriei auto

Producţia a scăzut în iunie cu 13,4% faţă de luna precedentă, astfel că pe primul semestru creşterea faţă de 2012 a fost de 36,6%, la 224.773 unităţi. Cifră este datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme, care a înregistrat un avans de 44,7%, cu un volum total de 224.759 de unităţi.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (63.735 de unităţi), urmată de Dacia Sandero (62.957 de unităţi), Dacia Logan (54.227 de unităţi) şi Ford B-MAX (43.464 de unităţi).

Şi la exporturi s-a înregistrat o majorare semnificativă, de 23,3%, la un volum total de 188.744 de unităţi. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 30,2%.

Cel mai exportat model în luna iunie a fost Dacia Sandero (10.882 de unităţi), urmat de Duster (9.377 de unităţi) şi B-MAX (7.003 de unităţi). Pe ansamblul celor şase luni pe primul loc este Duster (64.236), urmat de Sandero (60.446) şi Ford B-MAX (43.312).