Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Istoricul unei privatizări contestate : CFR Marfă

Privatizarea companiei CFR Marfă a demarat greu, a fost contestată de participanţi, câştigată de Grupul Feroviar Român rămas singur într-o cursă fără competitori şi pusă sub semnul întrebării din cauza mai multor probleme care ţin în principal de legislaţie.

Iniţial, în cursa pentru cumpărarea CFR Marfă s-au înscris trei companii : compania americana OmniTRAX a fost eliminată iar  Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz Austria şi-au retras oferta criticând în cor procesul de privatizare ca fiind complet netransparent. Aşa se face că GFR a rămas singur în cursă şi a ieşit pe locul întâi câştigând contractul privind achiziţionarea pachetului de 51 la sută din acţiunile CFR Marfă contra sumei de 202 milioane de euro, din care a achitat în avans 20 de milioane, plus garanţia de 10 milioane. Aceasta după o la fel de contestată modificare a condiţiilor de privatizare, de care pomeneşte acum şi preşedintele Traian Băsescu. De altfel, imediat după această licitaţie criticată de foştii competitori, preşedintele Traian Băsescu a fost cel care a lansat ideea că, în cazul CFR Marfă, la fel ca în cazul Oltchim, nu ar exista banii pentru cumpărarea companiei.

Între timp, între cumpărător, GFR, şi stat a început un adevărat ping pong : pe scurt, GFR avea nevoie de avizul Consiliului Concurenţei pentru ca toată tranzacţia să fie legală şi să poată vira banii. Consiliul Concurenţei a reclamat la rândul lui, inclusiv săptămâna trecută, că nu ar fi primit toate actele necesare astfel încât avizul său să fie în acord cu legea şi cu cererile Comisiei Europene. GFR acuză aşadar guvernul că îi pune beţe în roate, mai ales după ce acesta a refuzat să prelungească termenul până la care GFR trebuie să plătească, termen care expiră azi. La rândul său guvernul spune că nu poate trece peste avizul lipsă de la concurenţă. În plus, premierul Ponta dă vina pe presiunile puse de declaraţiile şefului statului asupra comisiei de privatizare în timp ce şeful statului spune că nimeni nu ar trebui să se teamă dacă a respectat legea în cazul acestei privatizări. Pe margine, fostul premier Emil Boc, care în mandatul său nu a finalizat procesul de privatizare, cum prevedea acordul cu FMI, a comentat din noua sa ipostază de om aflat în băncile opoziţiei că, potrivit Legii lui Murphy, "ce începe prost se termină şi mai prost" iar cazul CFR Marfă e cel mai bun exemplu.