Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Trecerea de acţiuni ale Portului Constanța la Consiliul Local, neconstituțională

Curtea Constituţională a decis, joi, că este neconstituţională trecerea la Consiliul Local Constanţa a unui pachet de peste 1,3 milioane de acţiunile deţinute de stat la Administrația Porturilor Maritime Constanța. Pachetul reprezintă 20% din capitalul social.

Curtea Constituțională a admis excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului cu privire la dispoziţiile Legii 216/2008 privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 de acțiuni deținute de stat la Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime” Constanța către Consiliul Local al Municipiului Constanța.

Avocatul Poporului arăta, în sesizare, că prin actul normativ criticat se aduce atingere dreptului de proprietate al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este prevăzut de articolul 136, alineatul 2 din Constituţie. Reglemntarea în cauză spune că titularii dreptului de proprietate nu pot fi decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale, respectiv comune, oraşe, municipii şi judeţe, iar nu consiliile locale sau consiliile judeţene, care sunt autorităţi deliberative.

În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Primăria Constanţa deţin fiecare câte 20% din capital.

Guvernul şi Primăria Constanţa vor ca Ministerul Transporturilor să cedeze 13% din acţiuni Consiliului Local şi să listeze pe bursă un pachet de 14% din titluri. Posibilitatea creşterii participaţiei Primăriei Constanţa a stârnit numeroase critici din partea operatorilor portuari şi a sindicatelor din port, dar şi în mediul politic de la nivel central.

La 12 august, premierul Victor Ponta declara că transferul de acțiuni de la Portul Constanța la municipalitate este un proiect care va fi dus la bun sfârșit: ”Răspunsul Comisiei Europene a fost că se recomandă României, după alte experiențe europene, ca statul român, într-o formă sau alta, pentru că statul român înseamnă autoritatea publică centrală - Guvern și autoritatea publică locală, să dețină peste 50 la sută. În ceea ce eu am propus și ce se va face până la urmă, statul român, prin autoritatea publică centrală - minister și locală - Primărie, Consililul Local, va deține chiar mai mult decât 51 la sută, va deține 65 la sută, restul trebuie intrat în procedura de listare la Bursă. Deci, încă 15 la sută din ceea ce are ministerul eu cred că este bine să fie scos pe Bursă pentru că în acest fel Portul Constanța va putea să fie o companie în primul rând transparentă, deschisă să atragă investiții, să se poată dezvolta”, spunea atunci Victor Ponta.

În 24 iulie, ministrul transporturilor, Ioan Rus, afirma că, în opinia sa, statul ar trebui să păstreze minimum 50% plus o acțiune la compania care administrează Portul Constanța, cu importanță strategică pentru România, dar a admis că decizia legată de modificările de acționariat aparține Guvernului.

La scurt timp după această declarație, primarul din Constanța Radu Mazăre a reacționat spunând că Ioan Rus este prieten cu președintele Traian Băsescu și de aceea este normal ca amândoi să aibă aceeași poziție în privința transferului acțiunilor de la Portul Constanța.