Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Guvernul dă înapoi în fața transportatorilor rutieri

Guvernul intenţionează să aplice noua acciză pentru carburanți doar la benzină şi să amâne introducerea acestei taxe la motorină pentru o perioadă de trei luni, spune premierul Victor Ponta. Anunțul a venit după protestul transportatorilor rutieri. Modificarea în privinţa accizei de 7 eurocenţi va fi efectuată în şedinţa de miercuri a guvernului, dacă va exista acordul CE şi FMI.

În această perioadă de amânare, executivul va căuta soluții, a declarat premierul, fără a da detalii.

Victor Ponta a precizat că ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, a și plecat la Bruxelles pentru a discuta cu oficialii Comisiei Europene despre această temă, având consultări cu şi cu Fondul Monetar Internaţional.

Premierul a explicat că, astfel, operatorii de transport marfă, care folosesc motorina drept carburant, nu vor mai suporta această acciză, pe care să o introducă în preţul bunurilor de consum.

Victor Ponta a precizat totodată că i-a informat atât pe preşedintele Traian Băsescu, cât şi pe guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, despre această soluţie şi a explicat că pentru cele trei luni de amânare nu este necesar să fie redeschisă legea bugetului, ci doar de recalcularea unor parametri de deficit aferenţi acestei perioade.

”Am discutat şi week-end şi astăzi Liviu Voinea a plecat la Bruxelles cu o anumită misiune din partea mea, aceea de a avea un acord final al Comisiei Europene pentru ca acciza de 7 cenţi să o aplicăm doar la benzină - benzina în România, ca preţ, este cea mai ieftină din toată Uniunea Europeană şi oricum nu afectează creşterea cu 7 cenţi economia în ansamblu - iar la motorină să amânăm, pentru moment, cu trei luni introducerea accizei, în aşa fel încât efectul asupra preţurilor bunurilor de consum să nu fie imediat, în aceste trei luni urmând să găsim soluţii dacă putem în continuare, doar pentru motorină, să avem un regim fiscal special”, a spus Ponta.

Camioane oprite în parcări, șosele blocate

Transportatorii rutieri au oprit, luni, activitatea şi nu au mai trimis maşini în curse. Ei sunt nemulțumiți de introducerea unei noi accize pentru carburanți, de 7 eurocenți, care urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2014.

Prelungirea grevei transportatorilor mai mult de două zile va afecta aprovizionarea marilor reţele de magazine în special cu produse proaspete, precum fructe, legume, lapte, carne şi peşte, arată Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România.

”În prezent, rețelelele de magazine membre ale asociației au stocurile asigurate, însă dacă greva va dura mai mult de două zile putem anticipa că vor apărea probleme în primul rând la produsele proaspete - legume, fructe, lapte, carne şi peşte, dar ulterior şi stocurile celorlalte mărfuri vor avea de suferit”, a declarat, într-un comunicat, Delia Nica, director executiv al AMRCR.

Istoria unui conflict

Transportatorii rutieri de mărfuri aşteaptă ca Ministerul Transporturilor să îşi respecte promisiunile asumate prin minuta semnată în luna mai, în urma cărora protestele anunţate atunci au fost suspendate.

În minuta din 22 mai, semnată de Relu Fenechiu, ministru al transporturilor în acea perioadă, şi reprezentanţii federațiilor de transportatori, se arăta că, în maxim 30 de zile, ministerul va analiza propunerile partenerilor sociali şi, ulterior, va propune un program punctual pentru soluţionarea problemelor.

De asemenea, în document se menţiona că vor fi constituite subcomisii de specialitate, formate din reprezentanţi ai ministerului transporturilor şi ai transportatorilor, care să dezbată şi să promoveze modificări şi completări ale unor acte normative.

Confederaţia Naţională Rutieră a anunţat, în 5 decembrie, că din 9 decembrie transportatorii rutieri de mărfuri opresc activitatea, pe termen nelimitat, susţinând că ”au epuizat toate căile diplomatice” în relaţia cu autorităţile, care nu îşi respectă angajamentele, şi că cea mai recentă ”lovitură” din partea guvernului este creşterea accizelor la carburanţi.

Potrivit CNR, în ultimele luni, patronatele din transporturi au transmis propuneri către guvern, ministerul muncii şi ministerul de finanţe, incluzând şi soluţii pentru combaterea evaziunii fiscale, însă adresele oficiale ale confederaţiei nu au primit răspuns, iar ministru Ramona Mănescu ”a refuzat întâlnirile cu reprezentanţii patronatelor membre CNR”.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România are 13.000 de membri, operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Confederaţia Naţională Rutieră este cea mai nouă structură patronală din domeniul transporturilor rutiere de mărfuri şi de persoane şi are în componenţă peste 36 de structuri asociative din Federaţia Operatorilor Români de Transport, respectiv Federaţia Transportatorilor Europa. CNR reprezinta interesele unui număr de peste 7.500 operatori de transport rutier din România.