Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Un aeroport spaniol vândut la preţ de chilipir

aeroport_ciudad_real_-_telegraph.co_.uk_.jpg

Sursa foto: telegraph.co.uk

 Unul dintre cele mai emblematice  proiecte ale boom-ului economic spaniol reușește să țină pasul cu istoria și să se convertească astazi într-o imagine emblematică  a dezastrului  în care se zbate de câțiva ani economia iberică.

 Aeroportul din Ciudad Real, un orașel aflat la numai 200 de kilometri de Madrid, în care s-a investit peste un miliard de euro, este scos acum la licitație pentru doar 100 de milioane de euro.

În urma acestei afirmații întrebarea fireasca ar fi: De ce este atât de emblematic acest aeroport construit intr-un oras de care, în mod sigur, nu a auzit multă lume? Ei bine, este emblematic  sau mai bine spus era emblematic în acel moment,  în a doua jumătate a deceniului trecut, deoarece Spania construia ambițioase si megalomanice  proiecte de infrastructură, care trebuiau să ajungă până la cele mai mici și neimportante destinații turistice.

 Imi aduc aminte ca acum șapte ani , înainte de a se declanșa criza, un analist britanic, anticipând recesiunea economică a Spaniei, avertiza asupra faptului că economía spaniola se dezvoltă aproape unilateral, că se construieste enorm de mult si ca prețul de pe piața imobiliara ar trebui să scadă la jumatate. Din nefericire, nu mai este niciun secret pentru nimeni, lucrurile au evoluat  în această direcție , iar media prețurilor de pe piața imobiliară  a scazut, in doar trei ani, cu peste 40%, fenomen care a devenit deja o banală realitate.

 Dar Aeroportul din Ciudad Real, întrece cu mult cele mai sumbre prognoze. Aflat  într-un orașel de doar  75.000 de locuitori, la 220 de km de Madrid, inițial a fost gândit să ofere o alternativa companiilor low cost, care nu mai aveau loc pe aeroportul Barajas, dar paradoxal, în paralel s-a pus in miscare un alt proiect de extindere a aeroportului din Madrid, iar în cele din urma construcția aerodromului din Ciudad Real a fost destinata doar celor 75.000 de locuitori ai orașului.

 Deși a fost proiectat la nişte patrametrii gigantici, menit să deservească un trafic de cel puţin cinci  milioane  de călători anual şi fiind dotat cu cea mai lunga pista de aterizare din Europa,  acest proiect a falimentat în foarte scurt timp, avand în acest moment datorii de peste 320 de milioane de euro.

Acest aeroport fantomă, după cum îl numesc jurnaliştii spanioli, a fost  inaugurat în 2008, dar în cele din urmă a fost închis, după mai puţin de patru ani, în 2012, datorită unui  numar minim de operaţiuni aeroportuare, cu o medie de doar 10 călători pe zi.

  În acest moment   aeroportul este supus  procedurilor de insolvență, iar vineri, 27 decembrie va fi scos la licitaţie pentru o sumă de pornire de doar 100 de milioane de euro, deşi, asa cum aminteam, suma investită în construcţia acestui aerodrom este de peste un miliard de euro.

În cazul în care nu va fi vandut, societatea care administreaza procedurile de insolvenţă, va organiza o noua licitaţie cu un preţ minim de pornire de doar 80 de milioane de euro.

  Repet, acest costisitor faliment este emblematic pentru ceea ce se întâmplă acum în Spania, deoarece nu este un caz izolat. Zilele trecute a eşuat vânzarea unui alt aeroport falimentar, construit în Castellon, un oraşel din apropierea Valenciei,  cunoscut pentru  marea comunitate de români care trăieşte aici. Construcţia acestuia nici măcar nu a fost dusă până la capăt, deşi s-au investit până acum  aproape 400 de milioane de euro.