Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cine va câştiga şi cine va pierde de pe urma scăderii TVA?

Întâi iunie se apropie şi 87 la sută dintre români se aşteaptă să vină cu scăderi ale preţurilor la alimente după reducerea TVA de la 24 la 9 la sută. Potrivit unui studiu Infopolitic realizat de Fundaţia Multimedia, jumătate dintre români speră că vor simţi reducerile de preţuri, o treime nu ştiu încă la ce să se aştepte iar 17 la sută sunt pesimişti.

Totodată, 17 la sută consideră că măsura ar fi una de dreapta, care nu ar trebui să fie adoptată de un guvern de stânga. Totuşi, un procent uriaş de 84 la sută dintre români sunt de acord cu decizia.

Totuşi, ce efecte va avea aceasta? La RFI, economistul Adrian Negrescu de la firma de consultanţă Keysfin spune că e de aşteptat ca tiparul reducerii TVA la pâine să fie repetat şi ca, într-o primă fază preţurile să scadă şi concurenţa să fie stimulată, urmând însă ca pe termen mediu şi lung preţurile să crească din nou sub pretextul că s-au scumpit combustibilii, că a crescut preţul de producţie sau cursul valutar.

De asemenea, pe termen scurt consumul ar urma şi el să crească, efectul psihologic urmând să joace la rândul său un rol important. Adrian Negrescu avertizează însă că această creştere a consumului nu se va reflecta sănătos în economie dacă reducerea TVA la alimente va continua să pună pe roate afacerile locale, că vorbim de cele ale micilor comercianţi sau de cele ale micilor producători.

„Micii producători au început să dispară şi au din ce în ce mai puţin loc pe piaţă. Cu cât bătălia preţurilor se va accentua, cu atât aceştia vor avea un acces mai dificil în magazine. Din acest punct de vedere noi considerăm că este necesar ca toţi micii producători din România să se unească şi să genereze afaceri în comun. Din acest punct de vedere cred că toate aceste măsuri trebuiau însoţite şi de altele care să susţină şi să protejeze mediul de afaceri româneşti, nu pe cei care importă şi care vor beneficia în primul rând de această reducere de TVA”, a explicat Adrian Negrescu.  

Potrivit unei analize Keysfin, câştigurile marilor reţele de magazine ar putea avansa în acest an cu 15-20 la sută pe fondul creşterii consumului ca urmare a reducerii TVA la produsele alimentare şi băuturile nealcoolice. Deja cifra totală de afaceri a celor cinci mari retaileri importanţi a crescut de la 21,42 de miliarde de lei în 2009, la 27,8 miliarde în 2013 şi chiar peste în 2014, potrivit unor estimări.