Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Guvernul vrea să vândă TAROM, dar nu știe cui

România vrea să vândă, în totalitate sau măcar în parte, compania națională de transport aerian TAROM. Guvernul a început negocierile cu mai multe companii, printre care Turkish Airlines, pentru vânzarea unui pachet de acţiuni.

TAROM este de multă vreme într-o situație dificilă, cu mari pierderi financiare, de aproximativ un sfert de miliard de euro. Autoritățile, deși recunosc situația precară a operatorului aerian național, nu par dispuse să vândă în orice condiții. Chiar premierul Victor Ponta spune că statul va ceda pachetul majoritar în cazul în care noul proprietar va fi o firmă europeană, dar va păstra 51% din titluri dacă investitorul va fi din afara Uniunii Europene.

Cât privește stadiul negocierilor cu Turkish Airlines, care s-a arătat dornică să cumpere, primul ministru spune că deși ar vrea să vândă, lucrurile sunt departe de a fi puse la punct. ”Tarom e o companie bună, cu perspectivă regională bună, dar trebuie restructurată, să revină pe profit, iar noi sunt decişi să atragem un investitor strategic. Există negocieri, dar încă nu e nimic oficial, desigur, cu mai multe companii”, spune premierul.

La începutul lunii mai, aflat în turneu în zona Golfului, Victor Ponta spunea că guvernul va încerca să încheie un parteneriat cu operatorul aerian Qatar Airways pentru modernizarea aeroportului Otopeni şi relansarea Tarom.

De asemenea, amintea premierul, ar exista discuţii şi cu Turkish Airlines, Emirates și Etihad, toate însă deocamdată doar într-o fază exploratorie.

”Am discutat şi la nivel politic cu CEO-ul de la Qatar Airways, informându-l despre dorinţa noastră de a lista aeroportul Bucureşti-Otopeni, de a restructura şi de a salva Tarom”, a spus Ponta, aflat în Qatar, precizând că este o fază exploratorie şi că a avut, la Bucureşti, o discuţie similară cu Turkish Airlines şi va avea întrevederi pe această temă şi cu reprezentanţii companiilor aeriene Emirates şi Etihad. ”Căutăm un partener pentru Tarom. Iar partenerul, în acest moment, în lume, poate fi una din companiile din această regiune, deoarece companiile europene au propriile lor probleme şi nu sunt dornice să investească în Tarom, din păcate”, a explicat premierul.

TAROM a încheiat anul trecut cu pierderi de 119 milioane de lei, în scădere cu 8% faţă de 2013. Pentru acest an, conducerea companiei estimează un rezultat negativ de 8 milioane de lei.

Situaţia Tarom este una extrem de delicată, în contextul în care operatorul aerian se chinuie de câţiva ani să se restructureze, inclusiv prin instituirea de management privat, care deocamdată însă nu a dat roade.

De altfel, Tarom a trecut prin mai multe valuri de schimbări la nivel de conducere din noiembrie 2012 şi până în prezent.