Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dan Vardie: Dorinţa premierului Cioloş privind Ford e foarte bună, dar n-are legătură cu realitatea

dan_vardie_dorinta_premierului_ciolos_privind_ford_foarte_buna_dar_legatura_realitatea.jpg

Premierul Dacian Cioloş, în vizită la sediul Ford (Foto: www.gov.ro)
Premierul Dacian Cioloş, în vizită la sediul Ford (Foto: www.gov.ro)

Ce şanse sunt ca gigantul auto Ford să-şi dezvolte afacerile din România? Premierul Dacian Cioloş, aflat în Statele Unite, s-a întâlnit cu şefii companiei americane, pe care i-a invitat să-şi extindă producţia cu elemente de tehnologie inovatoare, care să ţină de autoturismele ecologice şi electrice.

Dan Vardie, editor la revista Auto Pro, spune la RFI că dorinţa premierului este foarte bună, dar nu are legătură cu realitatea: "După părerea mea, această vizită a premierului în Statele Unite trebuie interpretată ca multe alte vizite de-a lungul anilor făcute de cei care conduc România, fie preşedintele, fie premierul, deci este o vizită mai degrabă de curtoazie, de a se cunoaşte cu conducerea, însă lucrurile astea s-au mai încercat, nu e premierul Cioloş primul care vrea să aducă realizarea unor proiecte de tehnologii şi autoturisme ecologice, s-a mai încercat şi în trecut, nu s-a reuşit. Ford se află angrenat în cu totul alte direcţii în momentul de faţă, cu totul alte priorităţi, aşa încât e o dorinţă pe care o găsesc foarte bună a premierului Cioloş, dar care n-are legătură cu realitatea. Mult mai aproape de realitate, de Craiova, este discuţia care va fi următorul model după introducerea în fabricaţie a lui Ford EcoSport, care este oficial undeva în toamna anului viitor urmează să fie fabricat la Craiova. Ei bine, la Auto Pro noi am dezvăluit acest automobil, este vorba de viitorul Ford Ka, cel mai mic automobil din gama lui Ford va fi fabricat la Craiova după părerea noastră foarte repede, undeva în doi ani de zile vom avea această fabricaţie".

"Statul român poate să facă foarte mult. În primul rând, poate să facă o politică coerentă la nivel macro şi nu mă refer doar la politică industrială, ci la nivelul întregii societăţi, întregii economii, eu o numesc politica automobilului, pe care personal, o cer de foarte mulţi ani de zile şi din păcate, ea fie nu se doreşte, fie nu se ştie a se realiza", spune Dan Vardie.

Cât de atractivă mai este România pentru marii investitori de pe piaţa auto? "Foarte puţin. Nu mai avem nici un avantaj comparativ care să ne împingă în faţă, nu mai poate fi vorba de mari diferenţe de costuri, de oră, de manoperă, de munca să zic ieftină a unor oameni cu mână de lucru calificată, lucrurile astea au început să dispară, dacă nu au şi dispărut (...). România nu mai are nişte avantaje comparative, cum erau acum 10-15 ani şi asta ar fi bine să ne intre în cap, nu neapărat nouă, ci celor care conduc ţara, România nu are nici o legislaţie bine pusă la punct, o politică a automobilului şi din păcate este şi o înnebunitoare dorinţă de a schimba toată ziua bună ziua câte o reglementare sau alta, aşa încât orice producător de automobil se gândeşte de două ori mai bine dacă vrea sau nu vrea să vină în România. Aţi văzut foarte bine, a existat aşa, un bubble cu Mercedesul, care între timp s-a dezumflat. Fac parte dintre cei care au spus că e doar un bubble, nu se pune problema sau nu s-a pus problema vreodată. Şi vă dau un exemplu foarte concret. Jaguar Land Rover a luat decizia să mai construiască o fabrică în Europa şi vă pot spune ca să zic aşa neoficial, pentru că nu am mandat să citez sursa, dar vă asigur că este sursa cea mai potrivită să dea o părere, mi-a spus respectivul top executive al lui Jaguar Land Rover că nici măcar nu a intrat în calcul România, adică vă daţi seama cât de atractivă e România, dacă nici măcar nu a intrat în lista scurtă eventuală a unei posibile discuţii, în ce ţară să investim pentru noua noastră fabrică", mai afirmă specialistul auto.