Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dobânda, diferenţa între eşec şi succes la împrumuturile statului

rudi.png

Titlu de stat din emisiunea pentru populație, lansată de Ministerul de Finanțe, cu ocazia aniversării centenarului Unirii din 1918
Image source: 
mfinante.gov.ro

Emisiunea de titluri de stat lansată de Ministerul Finanţelor se bucură de succes. În numai două zile, suma pe care statul şi-a propus să o împrumute prin această emisiune de titluri de valoare a fost depăşită. Respectiv, cele 100 milioane de lei aşteptate de la populaţie au fost atinse încă după primele două zile de subscripţie.

Iar oferta continuă, titlurile putând fi cumpărate până în data de 29 iulie, iar Ministerul Finanţelor a anunţat deja că va suplimenta suma emisiunii. Este foarte probabil că se va ajunge la o cerere cel puţin dublă faţă de suma iniţială.

Succesul acestei oferte constă în două atribute: claritate şi simplitate. Claritate, pentru că oferta a avut o dobândă certă şi atrăgătoare, 2,15% pe an. Simplitate, pentru că investitorii au putut apela la o serie de intermediari, bănci şi societăţi de brokeraj autorizate pentru derularea ofertei.

Trebuie remarcată această ofertă de titluri de stat. Nu totdeauna a fost la fel. În urmă cu un an, în iunie 2015, statul a mai încercat să se împrumute de la populaţie. Suma ce se dorea absorbită de la cetăţeni era tot de 100 milioane lei, ca şi în actuala ofertă, numai că algoritmul de calcul al dobânzii a fost atât de complicat încât i-a alungat pe investitori. În urmă cu un an din cele 100 milioane lei pe care dorea să le atragă statul de la populaţie au fost subscrise numai 65 de milioane de lei. Mecanismul stabilirii dobânzii a folosit mai multe ponderi în funcţie de opţiunea cumpărătorului şi de valoarea titlurilor de stat cerute de clienţi. Rezultatul a fost neconvingător, populaţia nefiind interesată de oferta derulată de stat.

Pentru oferta aflată în derulare, anul acesta, lucrurile s-au schimbat. Există o dobândă fixă, de 2,15% pe an, atractivă, iar rezultatele s-au văzut.

Desigur, ca şi anul trecut, oferta statului nu are decât rolul unui test. Suma pe care Finanţele au lansat-o, 100 milioane lei, este în mod evident nesemnificativă în raport de nevoile de împrumut ale statului român. Acest lucru este cu atât mai clar dacă ne gândim că statul se împrumută de pe piaţa locală cu echivalentul a un miliard de euro.

Emisiunea de titluri de stat este prilejul unui test privind diversificarea surselor de finanţare ale statului. S-a spus că băncile îşi direcţionează mulţi bani către titlurile de stat, văduvind chiar şi parţial creditarea economiei reale. Desigur, ideea este, în principiu, valabilă, dar nuanţa pe care o aduc bancherii în discuţie, atunci când li se reproşează acest lucru, este aceea că pentru a acorda împrumuturi este nevoie de proiecte bancabile.

Una peste alta, trezoreria statului a încercat în ultimii ani să diversifice sursele de finanţare accesând piaţa internaţională şi sectorul de retail, adică populaţia.

Cu certitudine, Finanţele nu se vor opri aici. Emisiunile de titluri de stat vor continua şi probabil sumele atrase vor creşte. Pentru succesul de azi şi pentru cel viitor, trebuie avut în vedere că a contat, pe de o parte, nivelul dobânzii de 2,15% pe an. Este, fără îndoială, cea mai avantajoasă dobândă oferită de piaţă, pentru că băncile au ajuns la niveluri mult mai mici ale dobânzilor oferite la depozitele populaţiei, indiferent de scadenţa acestora. Pe de altă parte, câştigurile din dobânda obţinută din titlurile de stat nu se impozitează, spre deosebire de randamentele obţinute pe seama depozitelor bancare.

În concluzie, succesul obţinut de oferta aflată în derulare nu este o garanţie pentru viitor. Dobânda este primul şi cel mai important criteriu pe baza căruia investitorii au luat decizia de a cumpăra titluri de stat. O încercare, pe viitor, a reducerii dobânzii sau o complicare a algoritmului de stabilire a dobânzii va putea aduce surprize. În sensul ca investitorii să nu mai fie atât de interesaţi de cumpărarea titlurilor de stat.