Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bani europeni pentru reducerea abandonului şcolar. Ghinea la RFI: Trăim pe o bombă socială

Ministerul Fondurilor Europene a realizat ghidul pentru reducerea abandonului şcolar, pentru a ţine copiii săraci la şcoală. "Dacă în şcoala respectivă, copilul are nevoie de bani de navetă, de o masă caldă, de hăinuţe sau de rechizite, aia primeşte, pentru a rămâne la şcoală", spune la RFI ministrul Cristian Ghinea. În plus, ultimul an de liceu devine an de practică plătită în companii, cu bani europeni, mai precizează demnitarul.

Cristian Ghinea explică ghidurile care vizează abandonul şcolar: "Dacă mă întreabă cineva care ar fi cel mai important lucru pe care l-am făcut, aş indica ghidurile din POCU (Programul Operaţional Capital Uman-n.r.), pentru că vorbim de ghiduri care schimbă paradigma de utilizare a acestor fonduri europene pe partea de resurse umane, pentru că nu se mai fac traininguri doar de dragul de a se face traininguri, fără nici un fel de prioritizare şi de logică, ci am gândit ghiduri cu impact real în viaţa oamenilor. Ghidul pentru abandon şcolar, în care se fac proiecte la nivel de şcoală, pentru a ţine copiii săraci la şcoală, ceea ce vom avea efecte peste 10-15-20 de ani, pentru că altfel, în mediul rural de pildă situaţia este dramatică, aproape o treime dintre copiii ăia abandonează şcoala. Trăim pe o bombă socială de care nu ne dăm seama şi în mod iresponsabil proiectele trecute chiar cu fonduri europene de reducere a abandonului şcolar se concentrau pe măsuri soft, de genul facem training la profesori, facem conferinţe, facem bla-bla-bla-uri. Ei, am făcut un ghid, în care banii vor merge la copii. Dacă în şcoala respectivă, copilul are nevoie de bani de navetă, are nevoie de o masă caldă, are nevoie de hăinuţe, de rechizite, aia primeşte, pentru a rămâne la şcoală".

"Am făcut un ghid, folosind un model de intervenţie plecat din SUA şi răspândit la nivel global, care se numeşte Teach for America, Predă pentru America şi care are şi un echivalent românesc, în care profesorii bine calificaţi primesc burse pentru a merge sau pentru a rămâne, dacă sunt deja acolo, în şcoli dezavantajate. Am făcut pentru prima oară în România o metodologie şi o listă de clasificare a şcolilor, în funcţie de riscul de abandon şcolar, ceea ce trebuia să existe deja şi nu exista, pentru că bazele de date sunt varză, am făcut noi cu voluntari de la Cancelarie, împreună cu Ministerul Educaţiei, pentru prima oară o listă în care toate şcolile din România sunt clasificate pe riscul de abandon şcolar şi pentru a evita proiectele uşoare, ca să zic aşa şi pentru a forţa aplicanţii să meargă să lucreze cu şcolile astea amărâte, dăm punctaj suplimentar serios, pentru şcolile din lista A, cele mai dezavantajate şcoli din România, şcolile din ghetouri urbane, şcolile din zona rurală şi aşa mai departe. Deci în acest moment se primesc proiecte pentru abandon şcolar şi pentru profesori motivaţi în zonele dezavantajate", spune ministrul Fondurilor Europene.

Cristian Ghinea declară pe de altă parte că ultimul an de liceu va deveni pentru unii elevi an de practică plătită în companii, cu bani europeni: "Mai sunt alte câteva ghiduri de genul ăsta. De pildă, am pus în dezbatere publică, încă nu e deschis apelul, săptămâna trecută, un ghid prin care plătim copiii, elevii din liceele agricole şi cele tehnice, să meargă să facă practică în companii, pentru că avem acest divorţ în România între şcoală şi piaţa muncii. Şi atunci ca să-ţi rezolve chestia asta, o companie împreună cu un liceu vine şi aplică şi ultimul an de liceu devine an de practică plătită în compania respectivă cu bani europeni. Este ceea ce vreau să las în urmă cu prioritate. Foarte multe lucruri bune pe care le facem noi acum pot fi distruse de politruci, dacă revin la guvernare, dar aceste ghiduri şi aceste apeluri pentru care oamenii scriu deja proiecte vor rămâne după noi şi sper să constituie un model de bună folosire a banilor europeni, pentru un impact real în viaţa oamenilor, nu pentru fel de fel de baliverne".

1408