Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Magazinele online, la concurență cu cele tradiționale

Românii prind din ce în ce mai mult curaj pentru cumpărăturile online. În fiecare an, e-comerțul crește cu 20-30 de procente. Cu toate acestea, magazinele online din România se confruntă cu probleme legate de reticența de a plăti cu cardul pe Internet sau cu probleme legate de livrare. Aproape 400 de reprezentanți ai magazinelor online din România au dezbătut aceste lucruri la cea de-a noua ediție a Tecomm, care a avut loc la Cluj-Napoca.

La Tecomm au participat de la start-up-uri, până la business-uri cu experiență pe piață. Specialiștii spun că atât serviciile, cât și consumatorii încă sunt în perioada în care se obișnuiesc cu comerțul online. Dacă în piețele externe s-a ajuns la un grad de consum în mediul online care l-a depășit pe cel din offline, în România, comerțul tradițional încă ocupă o majoritate covârșitoare. Lucrurile sunt pe un trend ascendent, spune Bogdan Ciocian, organizatorul Tecomm.

“În fiecare an piața crește cu un procent din două cifre, între 20 și 30%. Încă magazinele online se luptă cu mentalități legate de plata cu cardul, de probleme legate de curierat și logistică. Sunt multe magazine care încearcă să livreze din ce în ce mai repede, însă piața încă nu este pregătită, de exemplu, pentru livrările în aceeași zi. Avem vârfuri de sezon, cum este Black Friday, când magazinele online vând într-o proporție destul de mare. Dar acest Black Friday omoară comerțul online din perioada de dinainte, așadar lunile octombrie și noiembrie sunt ceva mai problematice, pentru că toată lumea așteaptă Black Friday pentru a cumpăra”, a declarat Bogdan Ciocian, de la Libeo Events.

O parte din magazinele online încearcă să contracareze fluctuațiile de piață cauzate de fenomenul Black Friday, prin campanii de reduceri derulate în alte perioade ale anului. Acestea au început să învețe comportamentul consumatorului, pentru a face oferte personalizate. Astfel că mediul online nu mai este doar unul de infomare, ci a devenit și un mediu propice pentru comerț. Unde este comerț, este și reclamă. Pentru prima dată, piața de publicitate video online a depășit-o pe cea a publicității TV, spune Toma Matei, unul dintre invitații evenimentului de la Cluj.

“Anul acesta, pentru prima dată în istorie, în Europa, bugetele online au depășit bugetele TV. Este o tendință de creștere de la an la an. Este o creștere anuală de 25%, strict pe partea de video online. Dacă ne uităm la toată industria de digital advertising, la toate canalele, tendința este să depășească TV-ul”, a spus Toma Matei, speaker la Tecomm.

Aproximativ 400 de tineri specialiști în comerțul on-line s-au adunat la Cluj la conferința Tecomm. Ei au discutat despre modalitățile de promovare a acestui tip de comerț, dar și despre diverse strategii de marketing. În România, cele mai dinamice segmente sunt cele care implică vânzarea și cumpărarea produselor electronice și a celor din domeniul modei.