Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum recunoşti o campanie înşelătoare de Black Friday? Sfaturile unui specialist, la RFI

Atenţie la ce produse cumpăraţi de Black Friday! Campania de promoţii online şi din magazine începe teoretic vinerea viitoare, pe 18 noiembrie, însă mulţi comercianţi dau startul mai devreme, mai exact de vineri, 11 noiembrie.

InfoCons, organizaţie pentru protecţia consumatorilor, le recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la promoţiile înşelătoare. Indiciile sunt uşor de găsit în unele situaţii.

Preşedintele InfoCons, Sorin Mierlea, îi sfătuieşte în primul rând pe consumatori să nu facă risipă de Black Friday: "În primul rând, să cumpere doar dacă trebuie lucrul respectiv sau cantitatea respectivă neapărat, pentru că de cele mai multe ori, mai ales în România, în general se cumpără lucruri care de cele mai multe ori nu sunt atât de necesare şi de obicei ajung deşeuri şi ridicăm procentul privitor la risipă".

 

Date de expirare înşelătoare

 

Preşedintele InfoCons precizează că "dacă discutăm despre produse agro-alimentare, pentru că a început de doi ani de zile şi partea aceasta a reducerilor în zona produselor agro-alimentare, prin tot felul de pachete, trei produse la preţ de două, cinci la preţ de trei, să fim foarte atenţi, să ne uităm pe eticheta tuturor produselor şi mai ales la termenul de valabilitate, că de cele mai multe ori un produs are un termen de valabilitate pe care ţi-l arată mai bine pe etichetă, iar celelalte în pachetul respectiv, legate, împachetate în ceva au termenul de valabilitate diferit şi s-ar putea să ne trezim că ajungem cu ele acasă şi a doua zi expiră şi nu putem consuma cantitatea respectivă".

"Referitor la produsele electronice şi electrocasnice, indiferent de reducerea care ne este pusă la dispoziţie sau indiferent de mecanismul de comercializare a produsului respectiv, nu înseamnă că nu mai avem garanţia la fel ca la restul produselor pe care le cumpărăm într-o altă perioadă a anului la preţ întreg. Asta înseamnă că garanţia de doi ani de zile este obligatorie, iar dacă discutăm despre produse care sunt achiziţionate online, trebuie să ţinem minte că putem să returnăm produsul fără a avea nici un fel de justificare că e stricat sau nu e stricat. Putem să-l returnăm că nu ne mai place, constatăm că nu ne place culoarea, că nu mai avem nevoie de produsul respectiv şi trebuie să ne primim banii înapoi. Însă dacă vom cumpăra acelaşi produs dintr-un magazin direct, atunci automat nu putem să schimbăm produsul sau să-l dăm înapoi, decât dacă produsul respectiv este defect, are un defect de fabricaţie şi nu poate fi reparat", explică Sorin Mierlea.

 

Cele mai frecvente nereguli de Black Friday

 

Preşedintele InfoCons declară că "de foarte multe ori, nu se respectă perioada de garanţie. Produse care puse la dispoziţia consumatorilor, când discutăm despre produse care au termene de valabilitate, sunt produse chiar la limita termenului de valabilitate, încercarea de a induce puţin în eroare consumatorul cu promoţii de genul "numai acum, achiziţionând două baterii, două anvelope, ai un preţ extraordinar", dar dacă te uiţi puţin mai atent, vezi că produsele dacă le cumpărai individual, aproape că sunt la acelaşi preţ sau poate chiar nu există nici un fel de reducere şi este doar un mesaj de marketing, care este o publicitate înşelătoare până la urmă la adresa cetăţeanului consumator. Nu în ultimul rând, reclamaţii cu privire la calitatea unor produse, care sunt scoase în această perioadă. Ele au obligaţia de a fi în limita stocului. Acest stoc trebuie să existe la comerciant şi nu să-l comande ulterior şi astfel să te trezeşti că ţi-ai comandat un anumit produs şi spune că trebuie să aştepţi trei-cinci săptămâni, că nu-l au pe stoc. Este interzisă o astfel de practică".

 

Produse scumpite chiar înainte de reducere

 

Există produse scumpite chiar înainte de reducere sau e un mit? "Din păcate, unii comercianţi fac acest tip de practică (...), iar consumatorul ar putea să-i sancţioneze ne mai achiziţionând de la acest tip de comercianţi. Ceea ce este în schimb obligatoriu este să se pună preţul, preţul vechi trebuie tăiat, trebuie să se pună preţul nou lângă, iar dacă sunt produse în pachete de două, trei, şapte produse şi se spune că al treilea produs este gratis sau ceva de genul acesta, trebuie să regăseşti în magazin şi oferta cu produsul individual, ca să poţi face o comparaţie corectă şi normală", spune Sorin Mierlea.

Ce drepturi are consumatorul care vrea să comande un produs online de Black Friday, dar site-ul respectiv se blochează? "Este o practică înregistrată tot mai des, pentru că în zona asta de online serverele din România poate nu fac încă faţă la valul de consumatori, iar de cealaltă parte, poate există şi o inducere din partea agentului economic a unor blocaje doar pentru a putea justifica anumite lucruri. Important este să nu stăm cu mâinile în sân, să facem o reclamaţie şi dacă se dovedeşte că serverele mergeau, dar nu mai aveau marfa pe stoc, dar totuşi o promovau ca şi publicitate, atunci sunt pasibili de sancţiuni", spune preşedintele InfoCons.