Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cui folosește legea prevenției

ministru_rudi2.png

Ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat Alexandru Petrescu, invitatul lui Constantin Rudnițchi la emisiunea ”Esențial” din 28 februarie 2017
Image source: 
RFI România

Legea prevenției a mai făcut un pas. A trecut de guvern și va intra în dezbatere publică. Este fără îndoială o lege mult-așteptată de mediul de afaceri. Doar că este bine ca firmele să nu își facă iluzii disproporționate. Într-un material publicat ieri consultantul fiscal Dan Badin pune degetul pe rană: legea este utilă, dar poate fi considerat doar un prim pas. Consultantul fiscal vorbește despre faptul că una din cele mai stringente probleme ale mediului de afaceri, și anume intrepretarea legislației fiscale de către organele de control, nu este rezolvată prin legea prevenției. Nici nu ar putea fi, pentru că, pe de o parte, realist vorbind este puțin probabil ca fiscul să își ia în serios rolul de îndrumător al companiilor în materie fiscală și, pe de altă parte, pentru că legea se referă la contravenții.

În general, contravențiile se referă la nereguli minore. Sau care par minore, pentru că, prezent la RFI, ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, Alexandru Petrescu a afirmat clar că își dorește să nu mai vadă afaceri închise pe motiv că nu au orarul afișat pe ușa de la intrare. Corect, dar unii întreprinzători ar putea spune că este insuficient.

Totuși, este clar că repezentanții companiilor nu trebuie să aibă așteptări disproporționate de la legea prevenției. Ea oferă un cadru general care invită la colaborare și responsabilitate de ambele părți, adică și firme și organe de control, dar nu va putea rezolva toate greșelile intenționate sau nu care intervin în activitatea unei companii. Spre exemplu, într-un studiu publicat de CNIPMMR se specifică situațiile care nu intră sub inciența legii prevenției. Este vorba despre munca la negru, despre angajarea sub nivelul salariului minim, despre situația în care este pusă în pericol sănătatea și viața consumatorilor, despre aplicarea măsurilor de executare silită sau despre întârzierea în luarea unei decizii de impunere ce determină un pericol pentru constatarea situației fiscale reale.

Legea aduce trei câștiguri reale. În primul rând, guvernul s-a întâlnit pentru a scrie această lege cu toate organele de control din România. Cu siguranță nu sunt puține. Mesajul pe care l-au putut primi controlorii a fost acela de schimbare a stilului de lucru. În sensul unei cooperări, între anumite limite, cu agenții economici. Cât de mult se va transmite acest mesaj până la nivelul fiecărui angajat din instituțiile de control rămâne de văzut în economia reală.

În al doilea rând, legea se va afla în dezbatere publică, ceea ce nu este puțin lucru.

În al treilea rând, legea prevenției poate fi privită ca un prim pas. Dacă ea va funcționa, dacă mentalitatea partenerilor, mediul de business și organele de control, se va schimba ar putea ca legea să fie extinsă. În sensul în care prevenția să se aplice și la contravenții sau infracțiuni mai complicate.

De fapt, managerii companiilor își doresc exact acest lucru. Și anume ca legea să se extindă și în zona inspecțiilor fiscale care constată o serie de probleme în activitatea firmelor. Inspecțiile fiscale sunt de altfel extrem de contestate în special de marii contribuabili. De fapt, legea prevenției poate rezolva problemele micilor companii. Cele mari rămân să se lupte cu fiscul.