Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


DNA trimite în instanță dosarul vânzării ”pe nimic” a hotelului CFR Astoria

Fosta conducere a Societăţii Feroviare de Turism a fost trimisă în judecată în cazul vânzării la licitaţie a Hotelului Astoria. Cândva o mină de aur, hotelul închis în urmă cu aproape zece ani, a fost vândut în pagubă, potrivit procurorilor DNA.

Foştii directori ai Societăţii Feroviare de Turism, Luminiţa Gliga şi Aurelian Udor, au fost trimişi în judecată pentru abuz în serviciu. Procurorii îi acuză că au adus un prejudiciu de aproape 2,7 milioane de euro statului român, după ce au scos Hotelul Astoria din Bucureşti la licitaţie şi l-au vândut unei societăţi cu nouă milioane de lei, în condiţiile în care valoarea reală a imobilului era de 16 milioane de lei, potrivit DNA. În acelaşi dosar va fi judecat şi executorul judecătoresc Bogdan Dumitrache, pentru săvârşirea infracţiunii de stabilire a unei valori diminuate cu ocazia executării silite. 

Dar cum a început povestea acestui jaf? Ei bine, în 2007, Cosmin Aurelian Udor, fără aprobarea Consiliului de Administraţie, compartimentului financiar sau a celui juridic, a semnat două contracte de asistenţă juridică cu o societate profesională de avocaţi, pentru reprezentare legală în litigii, deşi Societatea Feroviară de Turism avea compartiment juridic. În scurt timp, pentru că Societatea Feroviară de Turism nu și-a onorat contractul, a reieșit o datorie de aproape 200 de mii de lei pentru care casa de avocatură a obținut nici mai mult, nici mai puțin decât executarea silită a datornicei. Deși avea în patrimoniu și alte active, Societatea Feroviară de Turisma scos la licitație perla coroanei, Hotelul Restaurant Astoria de lângă Gara de Nord, evaluat la doar nouă milioane lei. Așa se face că, la licitaţia din 2008 a participat doar o societate are a luat hotelul cu fix această sumă, considerată derizorie de procurori. Mai grav însă, din banii rămași după plata datoriei către firma de avocatură, conducerea a returnat restul…tocmai cumpărătorului hotelului cu titlu de bani de chirie. Doar 300 de mii de euro pe luna…Așa se face că hotelul a fost dat până la urmă pe …nimic. Cât valora? Procurorii spun că pe puțin dublu…La RFI, președintele agenției Invitation Romania și un expert vechi în branșă, spune că valoarea unui hotel e dată de mai mulți factori. Gheorghe Fodoreanu spune că atuul hotelului Astoria era poziția : lângă Gara de Nord. ”Cea mai mare valoare a unui hotel este poziționarea față de traficul de clienți, vadul comercial care este determinant. Din punctul de vedere al amplasării, să știți că gările în general cred că au fost primele unde lumea s-a îngrămădit să construiască hoteluri. Gândiți-vă la Gara de Nord din Paris sau la gara din Bruxelles. Acum, prețul depinde foarte, foarte mult și de banii care trebuie investiți în hotel pentru ca el să funcționeze”, spune expertul explicând că e greu de evaluat starea în care era Astoria la momentul vânzării.

Revenind la dosar, acum procurorii încearcă recuperarea unui prejudiciu de aproximativ 2.675.000 de euro și au pus sechestru asigurător pe mai multor bunuri imobile ale inculpaţilor Luminiţa Laura Gliga şi Bogdan Dumitrache. Dosarul a fost trimis pentru judecare Curţii de Apel Bucureşti. Dar Hotelul a fost pierdut după ce s-a aflat în proprietatea statului român vreme de 56 de ani…Gheorghe Fodoreanu povestește despre anii de glorie ai Astoriei. ”Este un hotel puțin stalinist, cu o arhitectură stalinistă solidă . Avea un interior frumos, bogat, cu tapeturi, cu catifele și mătase…Avea foarte mulți turiști care veneau, individual sau în mini grupuri. Cred că banii pierduți până acum prin închiderea hotelului ar fi fost cu vârf și îndesat de ajuns să fie plătite toate datoriile, să fie restaurat”, spune Gheorghe Fodoreanu.

La final să mai spunem că SFT - CFR SA a fost creată în perioada 2003-2004, când cele mai atractive proprietăți din punct de vedere imobiliar ale SNCFR-ului au fost puse sub umbrela acestei Societăți Feroviare de Turism: restaurate, spații comerciale, terenuri, hoteluri. La acestea se adăugau zeci de hectare de sere şi pepiniere ale Căilor Ferate Române, în opt judeţe, care pe vremuri livrau flori şi arbuşti care să înfrumuseţeze toate gările ţării. Angajaţii au fost concediaţi între timp, iar serele abandonate.