Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


10 observații ale investitorilor români despre salariile bugetare

10_observatii_ale_investitorilor_romani_despre_salariile_bugetare.jpg

10 observații ale investitorilor români despre salariile bugetare

PIAROM, patronatul investitorilor autohtoni, și-a exprimat ieri poziția față de legea de salarizare unitară. Momentul este oportun, pentru că legea va intra foarte curând, înțelegem, în dezbatere parlamentară, drept pentru care o opinie a unor oameni de afaceri, atenție, români, nu poate fi decât binevenită.

Din păcate, pentru guvern, care a promovat această lege, opiniile exprimate de patronatul investitorilor autohtoni nu vor fi chiar pe plac. De fapt, observațiile oamenilor de afaceri au mai fost făcute publice cu diverse ocazii și de diverși specialiști. Este bine, însă, să le repetăm întrucât comunicatul le trece în revistă într-o înșiruire aproape didactică.

Așadar, iată cele 10 observații.

1.      legea este promovată într-un moment în care o serie de categorii profesionale au obținut majorări de salarii în anul 2016 și la începutul acestui an. Este evident că se referă la medici, personalul din educație și cel din administrația locală. Patronatul numește creșterile de salarii operate ca fiind arbitrare și ca sfidând realitățile economice.

2.      se afirmă în comunicatul PIAROM că actualele niveluri salariale duc la o „migrare masivă” a personalului din sectorul privat către sectorul bugetar, în special în domeniul ingineresc.

3.      investitorii autohtoni afirmă că reducerea activității în companiile private va avea ca efect reducerea încasărilor bugetare. Ceea ce este de la sine înțeles, pentru că dacă firmele cu capital privat au mai puțini angajați sau produc o cifră de afaceri mai mică, toate acestea au efecte negative asupra plăților către bugetul de stat.

4.      în sectorul industrial, salariile sunt determinate de productivitate, de gradul de complexitate a muncii și a competiției pe piața de profil, criterii care lipsesc complet în stabilirea salariilor în sectorul bugetar. În acest sector, creșterile de salarii sunt realizate birocratic și generalizat pentru fiecare familie ocupațională. Am citat chiar frazele din comunicatul patronatului.

5.      patronatul investitorilor autohtoni declară că înțelege nevoia de creștere a salariilor în unele sectoare bugetare, dar că acest lucru ar trebui realizat pe baza unui studiu de impact asupra sectorului privat. Desigur, în acest moment, nu există nicio informație că un astfel de studiu ar fi realizat sau ar fi în curs de realizare. Ignorarea efectelor acestei legi asupra sectorului privat este de neînțeles în condițiile în care companiile cu capital autohton reprezintă angajatorii a două treimi din totalul salariaților din România.

6.      oamenii de afaceri cer în comunicat ca legea de salarizare unitară să fie însoțită de măsuri de reorganizare și eficientizare a structurilor instituțiilor publice, ministerelor, agențiilor și administrației publice locale. Un lucru despre care legea și decidenții politici nu suflă niciun cuvânt.

7.      se atenționează asupra faptului că firmele românești întâmpină dificultăți ca urmare a creșterii salariilor în ultimii trei-patru ani, începând chiar cu salariul minim. Măsuri care vin după criza economică începută în anul 2009.

8.      investitorii cer ca guvernul să adopte măsuri care să ducă economia românească spre o producție de bunuri cu valoare adăugată semnificativă. Astfel, ar putea să aibă loc și creșteri de salarii.

9.      economia romnească poate plăti salarii mai mari doar în condițiile în care vor exista mai mulți angajați preferabil care să producă bunuri cu valoare adăugată mai mare.

10.  la final, se constată că politicile publice de favorizare fără corespondent economic a unor categorii sociale vor produce daune majore companiilor private, îndeosebi celor cu capital românesc.

În concluzie, observațiile sintetizează punctul de vedere al unei părți a sectorului privat. Este însă greu de crezut că ele vor fi luate în seamă.