Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Poză cu avion

boeing.jpg

Primul dintre cele două noi avioane Boeing 737-800 NG, denumit "Sarmizegetusa", a intrat oficial, miercuri, în flota companiei naţionale de transport aerian Tarom
Image source: 
boeing.com

Avionul Boeing 737, proaspăt intrat în flotă Tarom, a fost prezentat oficial, ieri, în prezența premierului, ministrului transporturilor, ministrului de interne, președintelui Camerei Deputaților și ambasadorului Statelor Unite în România. Dacă prezența ambasadorului american poate fi de înțeles (producătorii americani din industria aviatică au fost și vor fi totdeauna într-o aprigă concurență cu cei europeni), reprezentarea administrației românești la un nivel atât de înalt și atât de numeroasă este, totuși, exagerată. 

„Tarom este o companie de mândrie natională”, a spus Liviu Dragnea. Deocamdată, realitatea economică nu confirmă ceea ce spune domnul Dragnea.

Concret, Tarom nu a mai avut profit din anul 2007. Iar explicația acestui derapaj nu este doar criza economică. De mai bine de 10 ani, compania Tarom nu se poate redresa, indiferent de deciziile manageriale luate. A fost introdus managementul profesionist, a existat un adevărat scandal între membrii consiliului de administrație și managerul companiei, au fost reduse pierderile (în anul 2015, ultimul an pentru care bilanțul contabil este făcut public, Tarom a avut pierderi de 27 milioane de lei), dar situația financiară continuă să fie degradată. În total, pierderile Tarom în opt ani au ajuns la două miliarde lei. Să adăugăm că raportul Curții de Conturi arată că în anul 2015 compania a efectuat cheltuieli nelegale de două milioane de lei și o serie de alte acte neconforme cu legea.

De fapt, de ani zile, compania națională a pierdut cotă de piață în favoarea firmelor low-cost, sindicatele s-au luptat cu managerul, iar ministerul a încercat să își impună oamenii și condițiile. Cel mai bun exemplu este acela că planul de administrare al companiei a fost aproape doi ani de zile în litigiu între Ministerul Transporturilor, consiliul de administrație al Tarom și directorul companiei.

De asemenea, compania Tarom este în atenția Comisiei Europene pentru acordarea unui ajutor de stat și, teoretic, se află pe lista companiilor care vor primi bani din Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții pentru a cumpără 30 de avioane.

 În tot acest context, o mobilizare atât de mare a administrației pentru a sărbători un avion nou intrat în flotă Tarom este exagerată. Pentru că nu știm dacă noul avion este cu adevărat o investiție, adică va aduce bani și va contribui la redresarea financiară, sau este o cheltuială, adică va adânci și mai mult situația financiară negativă în care se găsește Tarom. 
De fapt, companiei naționale îi lipsește o viziune de dezvoltare și un plan de administrare. De aceea, s-ar putea ca banii dați pentru operarea acestui nou avion să fie mai mulți decât cei obținuți din exploatarea lui. Nu știm cum și dacă Tarom poate luptă cu firmele low-cost și cu marii operatori străini prezenți pe piață românească și, de fapt, nu știm care este „planul” pentru companie.

Este exact ce spune și Comisia Europeană în recomandările publicate la începutul săptămânii. Printre altele, raportul constată eficiența redusă a companiilor de stat în comparație cu cele private din același sector și întârzierea în implementarea guvernantei corporative. Sunt două observații care se potrivesc perfect situației de la Tarom. În general, recomandările Comisiei Europene în loc să fie luate în serios au fost trecute cu vederea de guvern. Tot mai multe instituții internaționale avertizează România asupra riscului de derapaj bugetar. Guvernul pare însă că nu vede și nu aude nimic.

Le este ușor oficialilor români de rang înalt să se fotografieze lângă avion. Mult mai complicat va fi să facă profitabilă compania Tarom. Din acest punct de vedere, ar fi fost de preferat că premierul fie prezent la deschiderea unei mici fabrici de mobilă, de textile sau de produse alimentare construită de un investitor privat. Pentru mediul de afaceri ar fi fost un mesaj mult mai încurajator decât niște declarații date lângă avion. 

1578