Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Clasamentul țărilor cu cele mai complicate și cele mai simple sisteme fiscale. Unde se află România

calculator-313859_960_720.jpg

TMF Group a realizat un studiu privind complexitatea legislației fiscale din 94 de țări și jurisdicții. România se află în a doua parte a clasamentului, ceea ce nu e foarte rău. Clasamentul trebuie înțeles în sens invers: adică, primele poziții înseamnă un sistem fiscal complicat, în vreme ce ultimele locuri arată o legislație extrem de simplă.
Image source: 
pixabay.com

Una din temele care apar foarte des în atenția reprezentanților mediului de afaceri este cea privind legislația fiscală. Respectiv, cât de predictibilă și ușor de aplicat este legislația fiscală. Oamenii de afaceri și profesioniștii în domeniu au afirmat totdeauna că legislația în domeniul fiscal este complicată, dificil de aplicat, interpretabilă de către organele fiscale și într-o continuă schimbare. Și nu este vorba doar de declarațiile unor reprezentanți ai companiilor, ci studiile arată că sistemul fiscal românesc este una din marile probleme ale întreprinzătorilor.

Pentru a avea o imagine comparativă asupra sistemelor fiscale din lume, o companie de specialitate, TMF Group, a realizat un studiu interesant privind complexitatea legislației fiscale din 94 de țări și jurisdicții. Cuvântul „complexitate” trebuie înțeles în adevăratul sens. Cu cât este mai complex un sistem fiscal, cu atât este mai complicat de accesat de contribuabili, persoane fizice sau companii. De fapt, indexul fiscal realizat de firma TMF Group arată cât de complicată este legislația fiscală în câteva economii de pe glob.

De altfel, criteriile luate în calcul de autorii studiului sunt grăitoare. Ele se referă la normele și regulile fiscale aplicabile în țară sau jurisdicția respectivă, la riscurile asociate neconformării la legislația în vigoare și la ușurința aplicării legilor fiscale.

România se află în a doua parte a clasamentului, respectiv pe locul 54 din cele 94 de state și jurisdicții fiscale analizate. Nu stăm foarte rău. Pentru că, trebuie precizat, clasamentul trebuie înțeles în sens invers: adică, primele poziții înseamnă un sistem fiscal complicat, în vreme ce ultimele locuri arată o legislație extrem de simplă.

Deci, România este în a doua jumătate a clasamentului, în apropierea țării noastre aflându-se, dintre statele europene Olanda, locul 55, sau Cehia, locul 60. Trebuie remarcat că, spre exemplu, Slovacia și Bulgaria se află în poziții care arată că au un sistem fiscal mai simplu decât România.

Este, însă, greu de spus pe ce poziție s-ar putea afla sistemul fiscal dacă vor fi introduse schimbările presupuse de aplicarea impozitului pe gospodărie. Probabil că indicele fiscal s-ar deteriora semnificativ, pentru că impozitul pe gospodărie va complica viața contribuabililor persoane fizice. Rămâne de văzut, însă, când, cum și dacă se va introduce impozitul pe gospodărie.

Complexitatea fiscală nu este o virtute. Dimpotrivă, sistemele fiscale simple sunt cele mai apropiate de contribuabili și desigur cele mai ușor de înțeles și aplicat. Cele mai simple sisteme fiscale sunt așa-numitele „paradisuri” fiscale. 
Indicele realizat de TMF Group confirmă acest lucru jurisdicțiile fiscale speciale fiind clasate ca atare. Lăsând la o parte extremele fiscale, există și câteva state care au sisteme fiscale simple. Printre ele se află Emiratele Arabe Unite, Hong Kong, Elveția sau Slovenia. Spre exemplu, studiul arată că în Emiratele Arabe Unite nu sunt taxe pentru corporații sau pentru persoanele fizice, de asemenea, nu există limite ale repatrierii capitalurilor sau profiturilor. Desigur, există o specificitate a sistemului fiscal în zona Golfului Persic.

La polul opus, cele 10 state cu cele mai complicate sisteme fiscale sunt, în ordine: Turcia, Brazilia, Italia, Grecia, Vietnam, Columbia, China, Belgia, Argentina și India. Așadar, în primele zece state se află două țări ale Uniunii Europene, Grecia și Belgia.

Studiul oferă și câteva explicații. Turcia are cel mai complex sistem fiscal din cauza existenţei unui număr extrem de mare de prevederi fiscale. În Italia, impozitele sunt percepute la nivel naţional, regional şi municipal, în timp ce în Grecia impozitele se împart în trei categorii: pe venit, pe proprietate şi pe consum. În final, studiul notează că o îmbunătățire a sistemului fiscal se poate face prin digitalizarea și informatizarea relației dintre fisc și contribuabili. România face pași în acest sens, dar destul de mici.