Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Analist despre introducerea impozitului pe cifra de afaceri: Operație reușită, pacientul mort

guda.jpg

Iancu Guda, președintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania și lector la Institutul Bancar Roman
Image source: 
Facebook / Iancu Guda

Una din trei companii din România riscă să intre în insolvență dacă Guvernul va introduce impozitul pe cifra de afaceri, arată un studiu de impact realizat de președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari.  Aceste firme nu vor putea să acopere povara fiscală în creștere, spune la RFI Iancu Guda, președintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania și lector la Institutul Bancar Roman.

Mai mult, aproximativ jumătate dintre firmele românești vor plăti dări mai mari către stat, dacă impozitul pe profit va fi înlocuit cu unul pe cifra de afaceri.

Iancu Guda spune că prin această măsură se umblă la efect, nu la cauză.

Iancu Guda: Principala concluzie este că actuala propunere de impozitare a veniturilor tuturor companiilor în schimbul impozitării rezultatului profitului brut, impactează jumătate din companiile românești. Dintre acestea, 30% par să nu aibă resursele financiare să acopere această povară fiscală în creștere. Una din trei companii este supusă riscului de a intra în insolvență din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitatea tuturor firmelor în funcție de venit.

Reporter: Cum ați ajuns la această concluzie? Spuneați că „par să nu aibă resursele”...

I.G: Încă nu știm concret care sunt criteriile în funcție de care se vor aplica acele trei cote de impozit pe venit, de 1%, 2%, respectiv, 3%. În momentul de față, au anunțat doar treptele de impozitare, nu și criteriile în funcție de care se vor aplica acestea. Pe cale de consecință, am simulat trei scenarii. Ce s-ar întâmpla dacă toate companiile românești ar plăti impozit pe venit 1%, un alt scenariu cu 2%, iar apoi 3%. În final, am făcut o medie a celor trei scenarii pentru a vedea probabilitatea și costul fiscal începând cu anul următor. Așteptăm în perioada următoare clarificări vis-a-vis de criteriile după care se vor aplica cotele respective. Atunci vom ști cu exactitate. Apoi, măsurile pe care le pot lua companiile astfel încât să reziste acestei poveri fiscale suplimentare. Încă nu știm concret recția lor. Practic, pentru a acoperi taxele suplimentare, o companie poate ca din operațiunile de bază să încerce să își colecteze creanțele mai rapid. Este greu de crezut că se va putea aplica acest lucru mediului de afaceri generalizat. Firmele, în general, vor avea o capacitate de plată deteriorată din cauza acestei poveri fiscale în creștere. A doua soluție este să vândă din stoc. Este greu de crezut că se va putea face la nivel generalizat pentru că firmele românești au astăzi pe stoc produse timp de 40 de zile. E destul de puțin și nu prea au de unde. O a treia soluție ar fi să își plătească furnizorii mai târziu. Cred că acest comportament va fi foarte greu de generalizat. Și furnizorii sunt tot companii care activează în România. Ei nu vor putea accepta acest lucru tocmai din cauza gradului de povară în creștere. O altă soluție ar fi dezinvestițiile, adică vânzarea de active, utilaje, echipamente. Poate genera numerar pe termen scurt, dar nu este o soluție viabilă pe termen lung. Fără investiții nu ai cum să rămâi competitiv. Până la urmă, nu poți să vinzi tot. Trebuie să îți continui activitatea. Din paleta de soluții financiare, vorbim de contractarea unui credit de la bancă pentru plata impozitelor. Acest lucru nu se poate întâmpla. O bancă nu te va finanța în fiecare an cu un nou credit doar ca să îți plătești taxele la stat. Ultima soluție ar fi capitalizarea acelor companii, respectiv ca acționarii să aducă bani de acasă. Nu știm exact cum vor reacționa respectivii acționari, dacă sunt sau nu dispuși să salveze compania. Am un grad de rezervă vis-a-vis de impactul real. Nu pot decât să estimez ce se poate întâmpla. Din experiență, nu pot decât să estimez că o companie este mai viabilă pe termen lung, dacă acționarii sunt atașați și au cel puțin zece ani de la momentul înființării. În această situație, mă aștept ca acționarii să încerce să o salveze, pentru că este o afacere de peste un deceniu, de multe ori o afacere de de familie, de foarte multe ori, o afacere pe care se bazează pentru veniturile gospodăriei și pentru subzistență. De aceea cred că vor face tot posibilul să salveze compania.

Rep: În ce domenii vor fi afectate companiile?

I.G: Toate domeniile vor fi afectate, dar cu preponderență acele sectoare unde veniturile sunt mai mari, dar profiturile sunt mai mici. Vorbesc despre distribuție, comerțul cu amănuntul, retail-ul. În medie, vorbim despre o triplare a impozitelor plătite de aceste sectoare. Sunt sectoare care vor beneficia de noul cod propus, respectiv sectoare cu margine de profitabilitate mai mare. Vorbim în general de servicii, consultanță, IT, tranzacții imobiliare, intermedieri financiare.

Rep: Din punctul dumneavoastră de vedere, pe ce s-a bazat PSD atunci când s-a gândit să introducă impozitul pe cifra de afaceri?

I.G: Ar trebui întrebați dânșii. Eu nu pot decât să constat. Au spus foarte clar că există o reținere cu privire la obiectivitatea companiilor multinaționale și corectitudinea lor de înregistrare a unor profituri conform realității. De asemenea, s-a spus că multinaționalele înregistrează venituri similare cu firmele de capital autohton, firmele românești, dar, în ciuda acestui fapt, înregistrează o bază impozabilă, un profit brut, de trei ori mai mic. Plecând de la aceste cifre, pe care le confirm, există un scepticism cu privire la corectitudinea fiscală a acestor companii.

Rep: Și prin introducerea acestui impozit, lucrurile s-ar îndrepta?

I.G: Păi... operație reușită, pacientul mort. Rezolvi efectul, dar nu cauza. Cred că se încearcă, printr-un tratament generalizat, aplicat întregului mediu de afaceri, să se rezolve niște probleme punctuale. Nu cred că este cea mai fericită alegere din cauza consecințelor secundare pe termen mediu și lung pe care o asemenea măsură generalizată la nivelul maselor ar avea-o. Cred că mai oportun este să se trateze cauza punctual. Să se identifice acele companii, fie multinaționale străine sau companii românești, fie firme de stat sau private, care sunt la limita legii din perspectiva tratamentului fiscal și să se aplice măsurile conform legislației în vigoare de către autoritățile competente, respectiv, ANAF. Aceasta este cauza. Trebuie înțeleasă și acționat punctual. Eu, dacă am o problemă la un organ, de exemplu la ficat și mă duc la doctor, nu mă aștept ca un doctor bun să îmi taie toate organele și să intervină în tot corpul. Mă aștept să identifice problema, cauza, să intervină chirurgical, punctual și să rezolve acea problemă. Dacă îmi tratează doar efectul și cu un medicament generalizat, pentru tot corpul, s-ar putea să am niște efecte colaterale. Respectiv, inimia, bună înainte, începe să aibă probleme. De aceea, cred că trebuie reconsiderate aceste măsuri, cu atenție asupra cauzei, nu oprindu-ne doar asupra efectului.