Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Scuterele electrice, soluția imperfectă pentru poluarea din India

scutere_india.jpg

Fabrică de scutere electrice din Bangalore, India
Sursa imaginii: 
AFP - MANJUNATH KIRAN via rfi.fr

Străzile din India sunt pline de scutere și tricicluri electrice, chiar dacă fenomenul apare cu întârziere față de cele mai multe țări asiatice. Speranțele pentru un aer mai curat în orașe renasc, dar fără o revoluție a surselor regenerabile sau o industrie de reciclare a bateriilor „ecomobilitatea” riscă să rămână doar un deziderat, transmite corespondentul RFI din Bangalore, India.

Printre mașinile zgomotoase, vehiculul cu aspect futurist al Tejei se face remarcat. Tânăra de 27 de ani este fericită că a renunțat la mașina ei pentru scuterul electric indian, marca Ather: „Mulți șoferi mă întreabă despre scuterul meu când suntem la semafor! Știi, blocajele de trafic pot fi groaznice în India și Bangalore. Cu un Ather, scapi imediat de astea. Este eficient, practic si foarte plăcut de condus. În plus, economisești benzină.”

Pentru 1.500 de euro, acest scuter electric „made in India” oferă 100 de kilometri de autonomie, un preț puțin mai mare decât scuterele pe carburant, dar accesibil.

Ravneet Phokela, director comercial al Ather, se așteaptă la o creștere exponențială a vânzărilor. „Ne-am lansat în 2015 în Bangalore, pentru că este orașul start-up-urilor. Însă astăzi avem magazine în 43 de orașe din India, iar în 2023, ne propunem să ajungem în 200 de orașe”, se bucură directorul comercial. ”Tocmai am deschis o fabrică care ne mărește capacitatea de producție la 400.000 de scutere pe an.”

”Un vehicul electric poate fi chiar mai poluant decât un Diesel

În ultimii ani, numerele de înmatriculare verzi au crescut în India datorită scăderii prețurilor și subvențiilor guvernamentale. Pe piața de tricicluri, vehiculul cu trei roți folosit cu precădere de indieni, 50% din vânzările de astăzi sunt tricicluri electrice. Piața scuterelor electrice este de așteptat să crească de la 15% din vânzări la 90% în 2027.

Acest lucru crește speranțele unei țări care are șase dintre cele mai poluate zece orașe din lume. Dar, ca peste tot, ecomobilitatea nu apare prin miracol, avertizează Avinash Chanchal, de la Greenpeace India.

„India este dependentă în proporție de 70% de cărbune pentru energie electrică. Este absolut necesar să trecem la energii regenerabile pentru a reîncărca aceste vehicule. Trebuie să dezvoltăm și transportul în comun, deoarece drumurile indiene sunt deja supraîncărcate”, spune Avinash Chanchal. ”Este esențial să se dezvolte un sector industrial și de reciclare a bateriilor. Altfel, vom avea aceeași poluare, poate din alte surse.”

Tot în Bangalore, unde există multe afaceri start-up, compania Log9 Materials, specializată în nanomateriale, vrea să producă baterii durabile.

„În stadiul actual al tehnologiei, un vehicul electric poate fi chiar mai poluant decât un diesel! Am dezvoltat baterii din grafen sistetic. Aceste celule funcționează la fel ca bateriile Litiu-Ion, dar proprietățile lor chimice le permit să reziste de zece ori mai mult”, explică Pankaj Sharma, co-fondator și lider al Log9. ”Iar pentru un impact mai mare asupra mediului, dorim să acordăm prioritate sectorului logistic, de exemplu curierilor, ale căror vehicule sunt foarte solicitate.”

Lansat în 2017, Log9 vinde în prezent doar 500 de baterii pe lună, dar a obținut un contract cu gigantul indian al automobilelor, Hero. Mica afacere va cântări mult pe piața uriașă a Indiei.

 

 

Traducere de Eremia Iulia Maria, după articolul publicat de rfi.fr