Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Autostrada Iași - Ungheni, cândva, în viitor. Deputații spun 4 ani

autostrada_2_wiki.jpg

Valoarea de investiție a autostrăzii Iași - Ungheni a fost estimată la 8,9 miliarde de euro
Valoarea de investiție a autostrăzii Iași - Ungheni a fost estimată la 8,9 miliarde de euro
Image source: 
Wikipedia

Guvernul va fi obligat prin lege să construiască ”Autostrada Unirii”, de peste 300 kilometri, în 4 ani, plus un pod nou peste Prut. În 10 ani, însă, Ministerul Transporturilor nu a finalizat nici studiile de fezabilitate și anunță terminarea abia în 2030.

Senatul a adoptat tacit, anul trecut, un proiect de lege care impune executivului construcția, în doar patru ani, a unei autostrăzi de 311 kilometri, cu un cost estimat la circa 9 miliarde de euro. Autostrada ar trebui să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni și s-ar numi ”Autostrada Unirii”.

Acum, la un an după Senat, deputații au pregătit adoptarea legii, adăugând la autostradă și construcția unui pod nou peste Prut și obligația începerii licitațiilor pentru autostradă în 30 de zile de la adoptarea legii. Proiectul, ajuns abia după un an la comisiile de specialitate din Camera Deputaților, a suferit acum o serie de modificări, atât în ceea ce privește amploarea, cât și rapiditatea execuției. Astfel, dacă inițial propunerea legislativă stabilea executarea autostrăzii Iași - Târgu Mureș, deputații au decis că Autostrada Unirii ”începe la granița României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut și se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Brașov-Borș, în apropierea orașului Târgu-Mureș”.

Proiectul propunea inițial că Autostrada Unirii este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, din credite externe și din fonduri europene disponibile în cadrul exercițiului financiar multianual 2014-2020. Ca să fie siguri că sunt bani pentru proiect, deputații au stabilit că autostrada ”se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/ sau prin parteneriat public/ privat”. Mai mult, în fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanțare comunicat de Ministerul Transporturilor. ”Orice lege bugetară anuală care alocă mai puțin decât necesarul de finanțare pentru acel an, va trebui să deroge explicit de la actuala lege”, arată autorii amendamentelor.

Marea problemă o constituie însă costul de circa 9 miliarde și durata execuției. Ministerul Transporturilor încearcă de 10 ani, fără succes, să facă studiile de fezabilitate pentru autostradă Încă 2007, ministerul a elaborat studiul de prefezabilitate pentru traseul autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, iar în anul 2010, s-a demarat elaborarea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare de autostradă, rezultate în urma studiului de prefezabilitate. În 2012, Ministerul Finanțelor a respins însă avizarea acestor proiecte din cauza costurilor foarte mari necesare pentru realizarea lucrărilor pe cele trei sectoare de autostradă.

Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, tocmai a subliniat zilele trecute că Bruxelles-ul dispune de fonduri pentru a finanța studiul de fezabilitate pentru autostradă.

Discutăm situația cu deputatul Cătălin Drulă, din comisia pentru transporturi și infrastructură, și membru fondator al asociației Pro Infrastructură.

 

Toate edițiile emisiunii Actualitatea de prânzhttps://www.rfi.ro/tag/actualitatea-de-pranz

Ascultă interviul acordat RFI de Cătălin Drulă
606