Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ronny Morris: "Ştiam ce vreau de la acest album, aveam în minte un anumit sunet inspirat de muzica unor trupe ca REM sau Beatles"

ronny_morris.jpg

Ronny Morris
Ronny Morris

Dupa ce, în urmă cu câteva săptămâni am mers spre Mali via Paris, salutând ultimul album Salif Keita, astăzi vă propun să ne îndreptăm atenţia spre ţările nordice pentru un debut. Poate că numele cântăreţului şi compozitorului danez, Ronny Morris nu vă spune multe, dar povestea sa cu muzica, plină de provocări, îşi poate găsi ecou în începutul de drum al fiecărui muzician tânăr şi ambiţios de pe continent. Aşa că vă invit să salutăm apariţia discului de debut "Sweet Silence" semnat Ronny Morris, cu care am avut ocazia să discut în cadrul programului RFI360.

Încă de la început, Ronny Morris şi-a dorit prin înregistrarea primului său album, un sunet care să-i definească gusturile muzicale şi să amintească ascultătorilor săi de melodicitatea unor trupe ca The Beatles, Fleetwood Mac sau REM. Însă cu toată energia depusă pentru acest disc, el a fost remarcat şi chiar premiat pentru contribuţia sa muzicală la show-uri de televiziune ca “One Tree Hill”, “Brothers and Sisters” sau “Ghost Whisperer”. Avea să primească astfel două premii Hollywood Music la Media Awards.

Care au fost provocările întâlnite în realizarea acestui album?

“În primul rând, îmi amintesc, am intrat într-un magazin de muzică şi am scos din raft câteva din albumele mele preferate. Am citit cu atenţie coperta fiecaruia, cine a mixat albumul, cine a făcut ilustraţia, cine a fost inginerul de sunet, care au fost instrumentiştii şi am notat numele fiecarei persoane. Aşa am început căutarea pe internet, însă pe atunci descopereai din realizările lor dar nu găseai nicăieri un numar de contact sau cum ai putea să-i localizezi. Să-i poţi contacta era o realizare. Imaginaţi-vă un tip din Danemarca care apare din neant într-un email, cu un mesaj de genul “Salut, am scris câteva cantece. Am putea lucra împreună?” Era ceva de neconceput. Mulţi dintre ei nu mi-au răspuns la mail, dar eu am continuat să scriu altora şi tot aşa. În final, sunt câţiva care mi-au raspuns “Ok Ronny, ce vrei mai exact?” Şi a trebuit să le explic că am aceste cântece, că sunt un sincer admirator a muncii lor şi câ îmi doresc foarte tare să pot lucra cu ei. Dar în acelaşi timp ştiam că nimeni nu poate lucra cu tine gratuit, şi am respectat şi înţeles asta de la început. Aşa că, în paralel aveam locul meu de muncă iar cu banii de acolo, plăteam aceste colaborări. Asta a înseamnat foarte mult timp, pentru că banii erau aproape mereu insuficienţi, si au fost multe momente când m-am intrebat “Ce urmează să mai fac acum? Am nevoie de bani şi de timp.” Aşa că de multe ori înregistrările au fost puse în pauză, din simplul motiv că nu îmi ajungeau banii. Apoi, le spuneam că “pentru restul de opt piese care trebuie înregistrate, o să revin în şase luni când voi avea iară bani şi vom continua înregistrările atunci.” Probabil că mulţi dintre cei cu care am lucrat au gândit atunci că treaba asta nu o sa meargă, dar eu chiar reveneam după şase luni, aşa cum am promis, cu banii în buzunar şi uite aşa reuşeam să mai înregistrăm alte câteva piese. Aşa că probabil, asta a fost cea mai grea treabă.

Aveam o idee pentru direcţia pe care ar putea să o urmeze albumul meu, dar nu ştiam concret de unde sa pornesc. L-am întâlnit pe Adam Kviman în Stockholm care a produs marele hit a lui Eagle Eye Cherry “Save Tonight”. Şi-a dorit să înregistreze un cântec compus de mine pentru a vedea daca ne potrivim. Această colaborare avea să ma ducă mai târziu să înregistrez alături de Orchestra Simfonica din Cehia, apoi la New York unde am înregistrat vocea mea în apartamentului unui tip care a lucrat cu trupe 3Doors Down, şi asta pentru ca eu şi Adam să ne asigurăm că engleza din piesele mele este suficient de bună pentru Statele Unite. După asta am ajuns în Toronto, Canada, unde am lucrat cu câştigătorul de premii Grammy, producatorul Steve Thompson  recunoscut pentru munca sa la albumele trupelor Guns N Roses, Metallica sau Rolling Stones. Am revenit la New York unde Ted Jansen a făcut mixul final, masterizarea albumul, el fiind recunoscut pentru colaborarea cu trupa The Eagles.

Trebuie să ştiţi că eu eram doar un compozitor, nu aveam deloc experienţă ca producator, dar ştiam ce vreau de la acest album şi aveam în minte un anumit sunet de care sunt îndrăgostit, sunet inspirat de muzica unor trupe importante ca REM, Beatles, John Lennon şi alţii. Aşa că munca la acest album a însemnat de fapt să caut acest sunet, să-l las să dea formă albumului.”

"Build to Last” este una din piesele lansate cu videoclip de pe albumul "Sweet Silence" semnat Ronny Morris, o piesă care a devenit parte dintr-o campanie pe probleme de mediu, iniţiată de Greenpeace.

““Build to Last” este una dintre compoziţiile mele realizată cu gandul la tot ce fac oamenii pe această planetă. Aşa că i-am contactat pe cei de la Greenpeace spunându-le că am această melodie care cred că se conecteaza cu ceea ce faceţi voi. Aşa că am înregistrat melodia şi am facut un videoclip împreună cu Greenpeace, în centrul Los Angeles-ului, piesă care a fost dedicată campaniei Safety Arctic. O campanie care s-a ocupat cu protejarea unei întinderi cât mai mari din Arctic, o zonă liberă rezervată naturii, fără foraj petrolier sau alte iniţiative asemănătoare. Eu nu sunt om de ştiinţă, dar cred că avem un important rol în viaţa acestei planete şi odată cu asta, o imensă responsabilitate. Cred că la cum se dezvoltă tehnologia astăzi, avem posibilitatea de a proteja mediul înconjurător şi a reduce poluarea, şi cred că trebuie sa ne asigurăm că facem asta, că ne putem dezvolta fără a distruge planeta pe care trăim.”

Trebuie să vă spun că acest album a fost realizat cu o atenţie deosebită acordata mediului. Mai exact, este unul din puţinele albume care nu îşi aduce contribuţia la poluarea planetei cu Co2. Emisiile de carbon rezultate din producerea & înregistrarea discului au fost neutralizate printr-un aranjament cu compania The CarbonNeutral , care a plantat copacii pentru a absorbi excesul de dioxid de carbon ce plutește în atmosferă. O alta provocare pentru Ronny Morris.

“Îmi aduc aminte că am mers la New York pentru a face coperta albumului. Ideea pe care o aveam pentru copertă era ca Wall Street sa fie plin cu oameni iar fotograful mi-a răspuns la ce i-am cerut “Ronny sigur, e posibil să facem asta, dar atunci tu trebuie să angajezi toţi oamenii care vor face asta pentru tine pe Wall Street, iar asta o să te coste o avere.” Şi mi-am spus, da, asta nu voi putea face. Dar apoi un alt tip mi-a sugerat să mergem totuşi la New York, fotografiem strada, “te fotografiem pe tine într-o mulţime de poziţii şi printr-o tehnica foto, tu vei fi cel care va umple toată strada.” Nu aveam idee că se poate face asta. Am ajuns la New York şi a fost nevoie sa completăm o groază de formulare pentru autorizaţia care ne permitea să fotografiem străzile oraşului.

Când am filmat videoclipul unei piese de pe acest album, tipul care se ocupa de viza mea mi-a spus că nu am tot ce trebuie pentru a putea face asta, iar eu aveam o întreagă echipă de filmare cu mine, tipul mi-a spus că am două variante: “ori ajungi la închisoare în această noapte, ori te urci în primul Air France şi vei fi deportat acasă.” Aşa că în mai puţin de opt ore mă întorceam în Copenhaga încătuşat, cu o cauţiune de 10.000 de dolari pe numele meu, fără ca măcar să fi reuşit filmarea videoclipului. Doamna de la ambasadă mi-a spus ca nu voi mai putea intra pe teritoriul Statelor Unite ale Americii. Totuşi, patru luni mai târziu am fost anunţat prin telefon că am caştigat premiul Hollywood Media pentru câteva piese din show-urile tv cu care colaboram, aşa că am revenit la ambasadă şi acolo am întâlnit o doamnă mai draguţă care a fost impresionată de aceasta realizare. A şters interdicţia. Un an mai târziu mă întorceam la New York cu echipa de filmare şi înregistram videoclipul dorit.”

“Eu sper ca românii să redescopere prin muzica mea, oamenii care par să creeze muzica venită din alte timpuri. Sunt foarte ok cu muzica de astazi, dar îmi lipseşte cu adevărat atenţia cu care se făcea producţie muzicală altădată. Sper ca oamenii care ascultă muzica mea, să se poată conecta cu întregul, cu imaginea pe care acest album o descrie, şi poate chiar reuşesc să se regăsească în câteva din piesele compuse de mine.”

Albumul de debut Ronny Morris a fost lansat pe 16 noiembrie 2018, conţine 12 piese şi este de găsit şi de ascultat pe principalele platforme de streaming online.

 

Alte ediții ale emisiunii RFI360https://www.rfi.ro/tag/rfi360

Ronny Morris vorbeşte despre albumul sau de debut "Sweet Silence".