Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


François Coste, Președinte Groupama și CCIFER: ”Inovația franceză se întâmplă azi, aici, în România”

coste.jpg

Image source: 
RFI România

Forumul economic “Poveștile care schimbă jocul”, organizat săptămâna trecută de Camera Franceză de Comerț și Industrie din România și comitetul român al Consilierilor de Comerț Exterior ai Franței, a reunit pentru o zi, la București, 46 de lideri români și francezi din domenii economice cheie, care au combătut stereotipurile inter-culturale prin retrospectiva ultimilor 30 de ani de cooperare franco-română și perspectiva economiei viitorului bazată pe inovație, tehnologie și cooperare trans-frontalieră. Anna Maria Florea Harrison l-a întrebat pe François Coste, președintele Camerei Franceze de Comerț și Industrie, cum poate fi, până la urmă, schimbat jocul:

F.C:. Întâi trebuie să salut înscrierea acestui eveniment economic în cadrul Sezonului cultural încrucișat dintre cele două țări care din 18 aprilie este sezonul România-Franța, recunoscându-se astfel importanța parteneriatului economic dintre Franța și România care contribuie pe deplin la legăturile strânse dintre cele două țări.

Cum schimbăm jocul? Înainte de toate, știind care sunt punctele tari pe care ne putem baza. Există o comunitate franceză de afaceri foarte puternică în România, 2300 de investitori, cu povești de succes, companii mari, nume de marcă iubite de români, dar și numeroase întreprinderi mici și mijlocii foarte dinamice, numeroși profesioniști, așadar o comunitate puternică, cu greutate în economia românească.

Cum schimbăm jocul? Vorbind de dilemele cu care ne confruntăm, cu curaj și în mod direct. Prima dilemă pe care o voi menționa este între, pe de o parte, nevoia de coeziune socială, de convergență a României către Uniunea Europeană, cu o creștere rapidă a salariilor, ceea ce este pozitiv pentru coeziunea socială, este pozitiv pentru convergența României către Uniunea Europeană și pentru frânarea emigrării, dar cealaltă parte a dilemei ar fi reducerea marjelor companiilor noastre, dificultatea compensării acestor creșteri ale costului factorului uman cu o sporire a productivității. Trebuie așadar să rezolvăm această dilemă, reinventându-ne business-ul aici în România.

O altă dilemă care va fi abordată vine din domeniul agricol. Cum putem produce mai mult în sectorul agricol? România ca și Franța sunt niște actori cu greutate în agricultura europeană, deci trebuie să vedem cum putem produce mai mult, la un cost atractiv, protejând în același timp planeta și obținând produse agricole de calitate.

Vorbim și despre inovație. Avem îndrăzneala să schimbăm imaginea tradițională a Franței, să depășim clișeele despre forțele economice tradiționale ale Franței, insistând că Franța este o țară a start-up-urilor. Sunt peste 15000 de start-up-uri în Franța, anul trecut s-au investit peste 3 miliarde de euro în start-up-uri. Schimbăm imaginea Franței și prin venirea French Tech în România. French Tech este o comunitate, un ecosistem...

 

R: Da, mi s-a vorbit deja despre acest ecosistem al inovației, despre neuronii de aici de la București. Un limbaj nou, proaspăt, diferit, deseori cu termeni din limba engleză... Aud foarte mult acest cuvânt, inovație. Franța vorbește des despre digitalizare, despre sectorul digital, este o cale pe care Franța s-a angajat, care-i place...

F.C. Da, este o cale pe care Franța s-a angajat deja de ceva vreme. Așadar prin acest Forum vrem să corectăm un deficit de imagine. Franța este o țară a inovațiilor, a start-up-urilor, iar inovațiile franceze se fac și în România. Sunt companii ca Renault de exemplu, care are al doilea centru de engineering din lume în România, sau Thales care tocmai și-a consolidat centrul global de inginerie în România, cu tehnologii de vârf în domeniul semnalizării feroviare, în domeniul spațial, al securității cibernetice sau al apărării. Așadar inovația franceză se întâmplă azi, aici, în România, cu talentele din România.

 

R: Am ascultat un panel de discuție foarte interesant despre ideea de țară low-cost, best cost sau added value. Vorbim mai puțin despre low-cost și mai mult despre talente în România, cum vedeți dumneavoastră situația?

F.C. Sunt în România de 7 ani. Și am constatat că salariul minim a crescut de trei ori în șapte ani. Este, cum spuneam mai devreme, un lucru bun pentru coeziunea socială, pentru convergența României către Uniunea Europeană, pentru frânarea emigrării, dar companiile trebuie să reușească să compenseze o parte din această creștere a costului factorului uman cu o productivitate sporită. Și aici inovația joacă un rol important, mai ales prin intermediul robotizării proceselor. Trebuie să inovăm modul în care ne gestionăm companiile, să ne reinventăm pentru ca acest factor uman să nu fie un handicap în modul în care ne administrăm afacerile. De aceea acum zece ani vorbeam de conceptul de low-cost, astăzi avem un mod mult mai modern care integrează talentele din România.

 

R: Care sunt domeniile care-i atrag în continuare pe francezi în România?

F.C.: Investitorii francezi sunt foarte prezenți în sectorul auto și al componentelor auto, servicii financiare, distribuție, agricultură, informatică. Toate sunt industrii de viitor. Și sectorul farmaceutic de asemenea... Sunt foarte multe domenii în care companiile franceze au investit în România, din două motive: întâi pentru că găsesc aici o bază de creștere. România este o piață internă din Uniunea Europeană care încă nu este saturată, și o creștere cu două cifre este posibilă aici, spre deosebire de Europa de vest. Și a doua valoare pe care investitorii francezi o găsesc în România este o bază de competitivitate globală, atunci când produc o parte din valoarea lor adăugată de producție sau servicii în România, cu ajutorul, încă o dată, al talentelor din România.

 

R: Către ce sectoare ați îndruma un investitor francez care vrea să vină în România?

F:C: Nu există niciun sector rezervat sau interzis. Ne întâlnim cu foarte mulți investitori, în fiecare an cam cincizeci de companii candidate fac apel la serviciile Camerei franceze de comerț, industrie și agricultură din România. Acum doi ani am fost de exemplu la Paris cu ministrul român de atunci al economiei, domnul Petrescu, pentru a ne întâlni cu patronatul francez – MEDEF – în vederea promovării României. Deci nu există domenii rezervate, toate domeniile sunt interesante, cu condiția ca investitorii francezi să găsească în România o bază de creștere accelerată pe piața locală care nu este saturată, sau o bază de competitivitate, producând o parte din valoarea lor adăugată în România, în beneficiul competitivității globale a societății lor.

 

R: Vă mulțumesc.

 

Toate edițiile emisiunii Actualitatea de prânz: https://www.rfi.ro/tag/actualitatea-de-pranz

Emisiunea Actualitatea de prânz din 25 iunie 2019